Bioaktivt i träterrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

55
12
Aswedishtiger95:
Jag undrar om det går att köra bioaktivt i träterrarium?
Lite orolig, då jag inte vet hur det skulle påverka trä't, och hoppstjärtar borde ju kunna klättra ut ut burken?
Alla tips, åsikter, och synpunkter uppskattas!

Mvh

5477
4193
Tropfrog:
Hoppstjärtarna trivs bäst i substratet. Jag har inte sett en enda klättra på bakgrunden eller inredningen av korkbark hos mig. Så det tror jag inte är några problem. De enda som klättrar ibland är de kubanska gråsuggorna. Men de som klättrar riskerar att bli mat.

Det jag tänker på som ett potentiellt problem med träterrarium är hur träet står emot fuktigheten. Men med väl skyddat trä skall det inte vara några problem. Det finns ju de som kör akvarium av trä.

Kör på bara!

Mvh
Magnus 

46
41
Billingstefan:
Jag kör med formplyfa och det funkar bra, det går som ovan nämde även göra akvarium av.

2966
1648
Hoggaforfan:
Hoppstjärtar gillar inte när det är för torrt så de vill helst inte röra sig iväg därifrån, men om de mot all förmodan flyttar så gör det inget, de gör ingen skada och finns vilt i vår natur.

55
12
Aswedishtiger95:
Billingstefan skrev:
Jag kör med formplyfa och det funkar bra, det går som ovan nämde även göra akvarium av.

Jag har ett terrarium i OSB-material. Det är övermålat med någon svart färg. Kan det kanske räcka med att måla några lager till, eller kan det vara en bättre idé att använda fuktspärr?

5477
4193
Tropfrog:
Aswedishtiger95 skrev:

Jag har ett terrarium i OSB-material. Det är övermålat med någon svart färg. Kan det kanske räcka med att måla några lager till, eller kan det vara en bättre idé att använda fuktspärr?

Om du inte vet vad det är för färg där sitter så kan det bli svårt. Alla färger är inte vattentäta. För säkerhets skull så borde du nog måla med någon fuktspärr. Utmaningen är att hitta något som är kompatibelt med den gamla färgen mär man inte vet vad det är för något. Så i slutändan handlar det om att antingen skrapa bort all den gamla färgen, eller att chansa.

Du kan inte ta reda på av förra ägaren vad det är målat med?

MVH
Magnus

55
12
Aswedishtiger95:
Tropfrog skrev:

Om du inte vet vad det är för färg där sitter så kan det bli svårt. Alla färger är inte vattentäta. För säkerhets skull så borde du nog måla med någon fuktspärr. Utmaningen är att hitta något som är kompatibelt med den gamla färgen mär man inte vet vad det är för något. Så i slutändan handlar det om att antingen skrapa bort all den gamla färgen, eller att chansa.

Du kan inte ta reda på av förra ägaren vad det är målat med?

MVH
Magnus

Jag kommer tyvärr inte ihåg vem som ägde terrariumet innan mig, och jag har knappast kvar personens telefonnummer. Men jag ska ha en slipmaskin hemma nånstans, så man kan ju testa o fixa någon dag när jag har allt jag behöver här hemma :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild