Våtrumsspackel på frigolitbakgrund?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

9
1
Shelly:
Jag tänkte försöka mig på att bygga en egen bakgrund av frigolit till en skäggagam. Har aldrig gjort en egen bakgrund förr och är dessutom född med tummen mitt i handen så att säga...

35
8
Tanner:

Shelly skrev:
Jag tänkte försöka mig på att bygga en egen bakgrund av frigolit till en skäggagam. Har aldrig gjort en egen bakgrund förr och är dessutom född med tummen mitt i handen så att säga...

Våtrumsspacklet innehåller garanterat mögeldödande medel, detta vill du inte ha i ditt terrarium.

Jag använde mig utav: www.jemfix.se/betongspackel/4172/9036482/
1 lager med tunn blandning som penslades på, 1 lager med tjockare blandning som las på med någon plastslev.
Jag använde inga mått utan körde på känsla när jag blandade betongen(Vatten+betongspacklet).

Stod i köket och blandade med en borrmaskin och en blandare: www.jemfix.se/omroerare-till-faerg-och-murbruk/3115/9047941/

Spillde givetvis lite, men detta gick att ta med dammsugaren eller torka upp med disktrasa utan problem.

Vill du få en fin färg kan du blanda i ett pigment, tex: www.bauhaus.se/pigment-nitor-engelskt-rott-nr-48-100ml.html

Avslutningsvis penslade jag 2 gånger med ett vattenbaserat trälack.

Frigoliten limmades fast med: www.jemfix.se/silikon-gs202-tremco/6121/9041965/

Lycka till!

Bild efter första lagret:

9
1
Shelly:
Mycket tack för svaret!:) hela min inlägg kom inte med av någon konstig anledning, det skulle även vara en fråga om huruvida det var lämplig att använda våtrumsspackel eller vad man annars ska använda sig av. Men fick ändå svar på mina frågor så återigen tack så mycket!

2966
1648
Hoggaforfan:
Här är en annan metod som fungerar bra:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=3976

9
1
Shelly:
Tack för tipsen :) 

Kollade på det våtrumsspacklet som jag har hemma,det är från jula (heter Hard Head våtrumsspackel LW) och kan inte hitta någonstans där det står specifikt vad det innehåller men det står iaf att det ska vara giftfritt. Kan det innehålla antimögel medel trots att det är giftfritt?

Får nog köra på någon av era lösningar istället för att vara på den säkra sidan men skulle vara intressant att veta ändå :)

2966
1648
Hoggaforfan:
Shelly skrev:
Tack för tipsen :) 

Kollade på det våtrumsspacklet som jag har hemma,det är från jula (heter Hard Head våtrumsspackel LW) och kan inte hitta någonstans där det står specifikt vad det innehåller men det står iaf att det ska vara giftfritt. Kan det innehålla antimögel medel trots att det är giftfritt?

Får nog köra på någon av era lösningar istället för att vara på den säkra sidan men skulle vara intressant att veta ändå :)

Hittar inte derans säkerhetsdatablad så går tyvärr inte att se om det går eller inte går att använda. Säkrast att undvika det då.

1
1
lljimpa:
Jag använde mig av fogskum och silikon funkar prima plus billigt 

2
40
RobertL:
husfix är ett kul och lättarbetat material.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild