Crested Gecko/"Ögonfransgecko" - Levande växter i terrariet, vilka fungerar?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

354
269
Animallover_1984:
Hej!

Har en tråd med en massa olika frågor och funderingar kring att skaffa Crested Gecko/"Ögonfransgecko" (www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=7936&p=1), men tänkte att jag skulle lyfta ut denna specifika fråga och skapa en egen tråd kring vilka levande växter som fungerar till en "ögonfrans". Det känns som att det är ett lite "större" ämne som kräver lite extra utrymme (i form av en egen tråd) :-)

Lite om mina planer (om det nu blir en ”ögonfrans”): Jag funderar på att åtminstone delvis använda mig av levande växter; för att det är fint och för att de lättare upprätthåller en bra nivå vad gäller fukt osv. Kommer dock även ha fejkväxter ex. såna man kan fästa på glaset och fejklianer m.m. därför att jag tycker att det känns lättare att få till den typ. av terrarium som jag vill ha och som jag tror att en ”ögonfrans” skulle trivas i. Jag kommer (i alla fall om jag har levande växter) att ha en blandning av olika "städare" i terrariet (hoppstjärtar, gråsuggor och kanske maskar). 

Så vilka levande växter fungerar dvs. vilka växter trivs i den miljö som ett terrarium för en "ögonfrans" innebär (med luftfuktighet osv.) och vilka växter är ofarliga (i fall "ögonfransen" skulle få för sig att smaka/råka smaka av misstag/eller äta en insekt ex. en städare som ätit av växten)?

Gärna lättskötta växter som inte kräver att man är trädgårdsmästare eller/och en massa teknik för att överleva. Har inte direkt "gröna fingrar", haha. 

Mvh/Animallover_1984

5482
4196
Tropfrog:
Ficus pumila är en populär krypväxt som nästan är omöjlig att misslyckas med. Den täcker med tiden en hel bakgrund så det det blir sådär jungligt som man vill ha det. Det finns några varianter såsom eklövsformade blad och miniblad. Men den vanliga är den lättaste.

Jag valde Ficus punctata istället. För att den inte växer så fort. Trist i början, det går verkligen mördande långsamt. Men jag tänker att det blir mindre jobb med att hålla efter den när den täckt, om sisådär 5 år :)

En enkel familj som passar bra i terrarium är Begonia. Jag har en som heter corallina. Den växer uppåt ljuset och ger en nästan bambuliknande stam. Jag kan tänka mig att den är bra att klättra på för crested.

Sen finns det massor av fina bromelior som ger naturliga drickplatser åt ödlorna. De flesta är ganska så enkla.

Tja, det finns så himla mycket fint som funkar. Ett terrarium med hög luftfuktighet är trots allt en bättre miljö för de flesta växter än våra torra fönsterkarmar med element under och direktljus.

Jag förstår inte vitsen med att stoppa i plastväxter. Det finns så mycket fint levande att välja på.

Mvh
Magnus 

354
269
Animallover_1984:
Puttar upp denna lite för jag har några frågor inom samma ämne :-)

Kan man ha (hos en "Ögonfrans" alltså):

Fredskalla: www.blomsterlandet.se/Tips-och-artiklar/Tips-och-artiklar/Inne/Krukvaxter/Gronvaxter/Fredskalla-luftrenaren/ - irriterande ämnen och giftig för katter...men hur är det med ödlor? Vad händer t.e.x om ödlan av misstag får i sig en bit blad då den jagar insekter i terrariet eller slickar vatten från bladen? 

Mini höstglöd: www.blomsterframjandet.se/blommande-vaxter/hostglod/ - kanske inte klarar sig så länge i fukten osv. men tänkte om den är giftig för ödlan på något sätt. 

(Tropfrog: Tack för tips förresten...aningen sent svar från mig, men ändå, haha). 

5482
4196
Tropfrog:
OH vad kul att du följer upp en gammal tråd!

Jag själv skulle inte tveka att ha fredskalla i ett terrarium med ödlor som inte äter blad. Om den får plats i burken. Fredskalla är en stor växt. Jag tänker dock inte gå i god för det då jag aldrig provat det själv.

En växt som är giftig och som jag provat själv är philodendron. Dock inte med ögonfransgecko utan med jungfrugeckos som har liknande foderbehov. Den avger giftig sav när man tar sticklingar. Det gör jag på plats i terrariet. Inga ödlor lockas av den och det torkar in snabbt.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild