Tropfrog skrev:
Bio dude är säkert bra grejor, men det kostar därefter. Sen tror jag inte de skickar till Sverige. Substratet innehåller troligtvis tree fern fiber som visserligen är ett bra material, men som kommer ifrån ett träd i nya Zeeland som kraftigt minskar i antal. Om man tycker om biodiversitet så skall man inte använda det.
Det går bra att skapa liknande substrat med enkla medel. Jag gjorde en blandning av grov och fin kokosfibrer, torv, sphagnum, orkidekompost lite sandlådesand och torkade löv. Det du vill uppnå är en blandning som är både fukthållande luftigt och dränerande. Det går bra att blanda i en hink och testa. När vattnet rinner igenom men substratet fortfarande är fuktigt utan att droppa för mycket så ligger det rätt.
Bottenvärme är uteslutet i en sån setup pga substratet isolerande förmåga. Dessutom brukar man vilja ha hoppstjärtar och andra renhållare i botten. De kan slås ut av bottenvärmen.
Bromelior, mossa och orkidéer är ett måste i regnskogsterrarium. Det låter som att du har en bra plan. Djurens behov skall givetvis tillgodoses. Men det är ändå växterna som spelar huvudrollen i en sån setup. Jag ser inte mina ödlor varje dag.
Mvh
Magnus
Om Det är så att det trädet används så kommer jag definitivt inte köra på det. Jag vill ju hålla på med hobbyn för att främja och uppmärksamma snarare än snylta på situationen i naturen :) får ta och googla lite på DIY substrat! Tack!
Okej, men skippar bottenvärmen isf! Får se vad jag droppar ner till under nattetid, men känns bra att ha en keramisk lampa eller något på en termostat som ett "skyddsnät"!
Uppdateringsmässigt, så behöver jag iaf åka och köpa en riktig cirkelsåg för MDFen. Sticksågen var krångligt att få riktigt rakt med! Kanske ska kolla ifall det finns något snickeri i närheten som kan kapa till det resterande snyggt!
Sen ska jag fixa akryl till toppen för att släppa igenom UVA och UVB tänkte jag! Nät släpper ut för mycket värme och fukt!, Blir dedikerade ventilationshål genom bakgrunden som jag har mer kontroll över. Funderar på om jag ska få in nån fläkt för att få luften att röra sig internt också.