Ekologisk jord till mossa i terrarium för kungspyton

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

26
7
MrCorn:

26
7
MrCorn:
MrCorn skrev:

Skulle det var farligt för min orm ska använda endast (lite) på botten där mossan ska ligga typ 30x30 

5390
4130
Tropfrog:
Det har jag svårt att tro. Visst måste det finnas topsoil även där ormen lever vilt, eller?

Mvh
Magnus 

26
7
MrCorn:
Tropfrog skrev:
Det har jag svårt att tro. Visst måste det finnas topsoil även där ormen lever vilt, eller?

Mvh
Magnus 

Det är nog ingen fara den ska ju inte äta det och mossan suger nog upp det mesta och renar allt farligt isåfall 

5390
4130
Tropfrog:
Kollade noggrannare nu. Naturgödslad jord skall du nog inte ha till mossa. Mossa skall växa extremt näringsfattigt. Bättre att ta vanlig naturell torv eller kokosfibrer istället. Jag skulle dock tipsa om spagnum som bästa alternativet. Det håller ihop och rinner inte iväg när det är blött, näringsfattigt och fukthållande. Spagnum är ju trots allt död mossa, så det känns mer rätt.

Kommer ormen att gilla den extremt höga luftfuktigheten som krävs med mossa i terrariet. Också en sak att tänka på.

MVH
Magnus

26
7
MrCorn:
Tropfrog skrev:
Kollade noggrannare nu. Naturgödslad jord skall du nog inte ha till mossa. Mossa skall växa extremt näringsfattigt. Bättre att ta vanlig naturell torv eller kokosfibrer istället. Jag skulle dock tipsa om spagnum som bästa alternativet. Det håller ihop och rinner inte iväg när det är blött, näringsfattigt och fukthållande. Spagnum är ju trots allt död mossa, så det känns mer rätt.

Kommer ormen att gilla den extremt höga luftfuktigheten som krävs med mossa i terrariet. Också en sak att tänka på.

MVH
Magnus

Jo men eftersom mossa inte behöver så mycket näring jord för att växa så har  användt 3mm på botten just för den ska ha något gro i men du börjar prata fakta som jag redan vet o tråden var ju om det skulle vara dåligt för ormen men jag kom till insikt att det var en dum tråd att skapa  och jag fick ej ner den haha, 

5390
4130
Tropfrog:
Fakta eller inte. Forumet är ju trots allt för alla som vill söka information.  Min mossa växer direkt på bakgrunden utan något substrat. Det behövs inte. Sen tänker jag att kungspyton härjar runt lite när den rör sig. Då är 3mm jord inte mycket att hålla kvar mossan med.

MVH
Magnus

26
7
MrCorn:
Tropfrog skrev:
Fakta eller inte. Forumet är ju trots allt för alla som vill söka information.  Min mossa växer direkt på bakgrunden utan något substrat. Det behövs inte. Sen tänker jag att kungspyton härjar runt lite när den rör sig. Då är 3mm jord inte mycket att hålla kvar mossan med.

MVH
Magnus

Haha vilken vild kp du måste ha om den skulle dra iväg med mossa :) jag vet inte vad du har för mossa men går du ut känner på mossan på en sten så sitter det fast iaf :) och det kommer min mossa med göra när den fått fäste 

5390
4130
Tropfrog:
MrCorn skrev:

Haha vilken vild kp du måste ha om den skulle dra iväg med mossa :) jag vet inte vad du har för mossa men går du ut känner på mossan på en sten så sitter det fast iaf :) och det kommer min mossa med göra när den fått fäste 

När den fått fäste ja. Det är väl just det som är problemet. Det tar väldigt lång tid för mossan att fästa sig. Speciellt om den sitter i jord och inte direkt på underlaget.

Många tropiska mosssorter växer inte fast överhuvudtaget.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild