Tack ni nedan för era svar! :)
Tropfrog skrev:
För att någon med erfarenheter av djuret i fråga skall kunna hjälpa dig så kan det vara bra att berätta lite mer om minjön och terrariet som den lever i.
Jonas_ skrev:
Angående att han gräver är inte det heller något konstigt eller onaturligt, skäggagamer är grävande ödlor :) Jag skulle rekommendera minst ett par decimeter bottensubstrat, grävvänligt substrat då.
Att ha stora ytor att röra sig på och mycket att aktivera sig med i terrariet brukar dock lugna ner många individer, men omöjligt att svara på då jag inte har en susning om hur ödlan i det här fallet bor.
Jag har ingen bra bild just nu, men han har det tyvärr lite torftigt, tycker vi. Av just den anledningen håller vi som bäst på att utveckla hans boende och under kommande vecka kommer han förhoppningsvis att få ett helt nytt (klipp)landskap. I samband med att vi sätter in det ska vi också ha i ny sand. Kanske ska vi ta i lite mer då då och ha i mer än vi brukar ha... Han brukar visserligen ha mer än de centimetrar som är just nu, men så mycket som två decimeter har vi aldrig haft.
Jonas_ skrev:
Att den väser med öppen mun betyder på ödlespråk "Låt mig vara/lämna mig ifred. Jag uppfattar dig som ett hot." :)
Han kanske blivit könsmogen? Det är inte ovanligt att djur som blir sexuellt könsmogna ändrar på vissa beteenden dom hade som ungdjur. Det är fullt naturligt och inget man kan ändra på eller göra något åt, vissa reptiler vill helt enkelt inte bli hanterade och visar det tydligare än andra :)
Jo, det är så vi tolkar det, att han inte vill ha oss där när han väser - det är bara det att det känns så konstigt eftersom han aldrig gjort så förut. Men det du säger om könsmogen ska vi läsa på mer om, så kan det förstås vara! :) Eller? Han blir tre år i sommar, är det inte lite gammalt i sammanhanget (dvs att bli könsmogen)?
Charlie69 skrev:
Är ni helt säkra på att det är en hane?
Vi diskuterade det för några dagar sedan, men eftersom vi köpte honom från en djurhandlare, så har vi aldrig tvivlat på uppgiften att han är en han - och därför heller inte dubbelkollat det. Kanske läge att göra det...?