Hej igen allihop :-)
Jag har skaffat lite foderdjur och en del är på väg (har beställt).
Köpte några mjölmaskar ca 30 stycken och 25 stycken syrsor från den "lokala" zoobutiken i går. Syrsorna verkar ha klarat hemresan osv. bra trots att det var väldigt varmt på bussen osv. men jag är inte lika säker på mjölmaskarna.
Några mjölmaskar ligger fortfarande ovanpå "ströet" (Kli av olika slag) och verkar väldigt slöa men vid liv (sist jag kollade i alla fall). Varför? Överhettade under resan eller kan det bero på något annat, alltså gör jag något fel? Har flera mjölmaskar påväg (beställt ganska mycket, tror 300 gram = ingen aning hur många det blir) så vill rätta till eventuella fel innan de anländer, så jag inte råkar "ta död på" alla.
Jag har de för tillfället i en låda med lufthål (mycket hål) som jag fyllt ett rejält lager med kli (Havrekli och kruskakli och möjligen nåt mer kli?), de har lite tidningspapper och äggkartonger för att gömma sig under/samt för baggar att klättra på sen. Som mat (förutom kli) och för vätska så har de lite morotsbitar och en liten delad rå potatis.
Kommer troligen fixa till lite större utrymme med flera lådor (en för baggarna, en för larver osv.) senare, men just nu är alla i en liten låda.
Jag har även beställt ett rejält gäng (runt 200 stycken) med daggmaskar (Dendrobena nåt, tror jag det var).
Jag har gjort i ordning en "låda" till dom med en tappkran för "vattnet" som blir (som jag förstått det) och har en hink i min "låda" med hål i botten som står lite ovanför botten på själva "lådan" = falsk botten där vattnet kan samlas. Den har en del lufthål i locket och många runt om på sidorna, men stänger jag locket (brukade vara typ. en papperskorg innan den fick bli återfödd som maskbostad, så blir inte 100% tätt när man stänger) så har jag märkt att det fort bildas mögel.
Jag har fyllt hinken med jord och lagt i lite blad m.m. så det är ju såklart ganska fuktigt där i, men mögel lär ju inte vara så bra för maskarna (blev "vitt ludd" på typ ett dygn med stängt lock). Jag kan ju såklart göra flera ventilationshål, men lite orolig att den då i stället kommer torka upp för snabbt...vill ju inte att alla maskarna ska dö så fort de anländer här. Någon som har något tips?
Dessutom undrar jag om jag kanske tog i lite för lite med min "låda" för antal maskar alternativt tog i lite väl i min maskbeställning...vill inte att de dör av överbefolkning...bör jag fixa en till bostad tror ni. Själva "insatsen" i min nuvarnade "låda" består som sagt av en hink, en helt vanlig (antar 10-11 liter typ) dock är jorddelen lite lägre än den skulle bli om man bara fyllde en hink, eftersom jag var tvungen att ta bort den översta delen på kanten för att få plats med hinken i min "låda".
Bilder på min "kreation" kommer att läggas upp lite senare i mitt bildgalleri i kategorin "Terrarier m.m.".
Utöver mjölmaskar och daggmaskar så beställde jag även vaxmott (waxworms) och försöker komma på hur jag bäst ska förvara dessa, utan att riskera att lägenheten fylls av larver och/eller fjärilar/malar. Lönt att odla dessa? Hur stort utrymme behöver dom?
Insett att de äter sig igenom plast...så antar att glas fungerar bättre än plast (haha) men hur gör man ex. en glasburk eller dylikt rymningssäker? Först (innan jag förstod att de kan gnaga sig genom plast) så hade jag gjort i ordning en hink med lock där jag hade strumpbyxor som ventilation (så jag skulle kunna hantera ex. fylla på mat osv. utan att riskera att fjärilarna skulle flyga ut, benen på strumpbyxorna var som slussar typ, inte världens snyggaste kan jag lova, haha...men tänkte att det skulle fylla sin funktion)...men de lär väl tugga sig igeomom strumpbyxor om de kan äta sig igenom plast...så det var ju kanske inte det lämpligaste, haha.
Har några alternativ av glas hemma, kan något av följande fungera?:
Alternativ 1) Har 2 olika stora glasburkar (båda är av större modell, men ena mindre än den andra), dessa har dock dessvärre dekorativa lock av glas = inte möjligt att göra ventilation i de redan befintliga locken. Måste alltså göra något "lock" om jag ska använda mig av dessa.
Alternativ 2) Har en gammal glasskål/kupa ("fiskskål") på runt 15 liter som bara samlar damm i nuläget...men precis som med glasburkarna så behöver ju denna i så fall utrustas med någon typ av lock.
Tips på hur jag kan lösa "lock/ventilationsproblemet" mottages med tacksamhet. Just nu har jag ingen aning. Lite stressande att inte ha en "förvarings/bostadslösning" färdig eftersom de redan är beställda...kan liksom dyka upp i princip när som helst de nämsta dagarna eller så.
Någon som har en aning om hur hård/stabil plast de kan ta sig igenom? Tänkte om det ändå finns chans att någon typ. av låda i plast eller så skulle kunna fungera = lättare att ordna med ventilation osv.
Mvh/Animallover_1984