Vilka djur kan jag skaffa?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

10
1
Jennan:
Hej!
Jag har ett problem. jag vill skaffa ett till djur men jag är 13 och bor två veckor hos mamma och två veckor hos pappa för de är skilda så jag har inte hittat något djur som passar mina förrhållanden. jag vill inte ha spindeldjur eller insekter och just nu har jag en paroedura picta sen i höstas och den mår bra.
Jag vill bara ha lite tipps om djur som kan klara sig ensamma i två veckor.

388
460
australis66:
Jennan skrev:
Hej!
Jag har ett problem. jag vill skaffa ett till djur men jag är 13 och bor två veckor hos mamma och två veckor hos pappa för de är skilda så jag har inte hittat något djur som passar mina förrhållanden. jag vill inte ha spindeldjur eller insekter och just nu har jag en paroedura picta sen i höstas och den mår bra.
Jag vill bara ha lite tipps om djur som kan klara sig ensamma i två veckor.

Där är inga djur som du kan låta vara i två veckor. Är du borta i två veckor måste någon annan sköta djuret så länge.

10
1
Jennan:
men min gecko mår bra och den kan lämnas ensam i två veckor för jag har en vatten aoutomat och lägger i ett antal syrsor innan jag åker.

508
304
Jonas77:
Jennan skrev:
men min gecko mår bra och den kan lämnas ensam i två veckor för jag har en vatten aoutomat och lägger i ett antal syrsor innan jag åker.

Men det är olagligt...

10
1
Jennan:
vad är olagligt

10
1
Jennan:
ok om det är att sen inte ska vara ensamm i två veckor så kan jag fixa så min pappa kollar till den med några dagars mellan rum

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

Jennan skrev:
vad är olagligt

Djuren ska ha daglig tillsyn.

Vatten ska tex bytas varje dag. Ja det går att fuska lite med om man åker bort över en helg. Men 2 veckor är för länge utan att se till en reptil.

Står om detta och mycket annat i L80 som man kan hitta på jordbruksverkets hemsida.
www.jordbruksverket.se/download/18.1634dca615036416d891a056/1444025871136/2015-034.pdf

5390
4128
Tropfrog:
Visserligen dubbeltråd. Men jag antar att djuret inte lämnas utan tillsyn. Där bor ju mist en vuxen på bägge ställena. Förövrigt så tycker jag att det är viktigt att föräldrarna är delaktiga och intresserade när minderåriga skaffar djur, om inte är det bättre att vänta tills man är myndig och har egen lya.

Mvh
Magnus

1244
472
leedragon:
Jennan skrev:
ok om det är att sen inte ska vara ensamm i två veckor så kan jag fixa så min pappa kollar till den med några dagars mellan rum

kan du inte ta den med dig till den föräldrar du bor med? alltså om du går till ena förädrer så tar du den med och ta den tillbaka när du går till den andra.

388
460
australis66:
Jennan skrev:

Vattenautomat låter inte bra. Vattenskålen måste diskas några ggr i veckan. Om djuret pissar eller skiter i vattnet dagen efter du åkt, ska den behöva dricka äckligt vatten i två veckor då? Nej så kan man inte ha det...

leedragon skrev:

kan du inte ta den med dig till den föräldrar du bor med? alltså om du går till ena förädrer så tar du den med och ta den tillbaka när du går till den andra.

Det känns ju bara sjukt stressande för djuren..
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild