Majsorm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

16
2
Lwirman:
tjena! Är lite orolig här. Har en majsorm på runt 1 år nu! Han har bajsat som han ska innan, utan problem. Har bottensubstrat som små korn. Men nu hittar jag inget bajs efter ca 2 veckors tid. Han får 3-4 pinkisar varannan vecka. Han har som sagt bajsat utan problem, han är inte uppsvullen eller hård vid kloaken. Finns det något man kan göra? Han är pigg, aktiv. Ömsar som han ska. 
Mvh Linnéa.

508
304
Jonas77:
Jag har ormar som i princip skiter när de får ny mat, som om de vore en fylld slang som måste tömmas när man fyller på med mer. Jag har även ormar som skiter ganska snart efter de ätit.

Under mina 30 år med ormar har jag aldrig bekymrat mig nämvärt om deras tarmföring och har aldrig behövt göra något åt det. Håll uppsikt på ormen och låt den bajsa som den vill.

Alla vet hur man får en orm att bajsa, men jag rekommenderar det inte. Att börja tvinga fram bajs ur ormar med olika knep är kanske ett ypperligt sätt att få en orm med onormal tarmfunktion.

Mest troligt oroar du dig i onödan.

Du kanske inte matar tillräckligt mycket? Varför 4 pinkisar och inte något större?

1685
794
fluffis:
(Mus-?)pinkisar låter som alldeles för smått foder för en ettårig majsorm. Finns det några särskilda skäl till att ge pinkisar till den här ormen? Annars bör du absolut gå upp i storlek på foder, tycker jag :)

Medlem i SHF
130
63
Majste:
Lwirman skrev:
tjena! Är lite orolig här. Har en majsorm på runt 1 år nu! Han har bajsat som han ska innan, utan problem. Har bottensubstrat som små korn. Men nu hittar jag inget bajs efter ca 2 veckors tid. Han får 3-4 pinkisar varannan vecka. Han har som sagt bajsat utan problem, han är inte uppsvullen eller hård vid kloaken. Finns det något man kan göra? Han är pigg, aktiv. Ömsar som han ska. 
Mvh Linnéa.

Testa att mata med en mus som är samma storlek som den tjockaste delen av ormen :)

16
2
Lwirman:
fluffis skrev:
(Mus-?)pinkisar låter som alldeles för smått foder för en ettårig majsorm. Finns det några särskilda skäl till att ge pinkisar till den här ormen? Annars bör du absolut gå upp i storlek på foder, tycker jag :)

Jag ska gå upp i storlek. Har handlat slörre möss nu till han! Tack för hjälpen! :)

1685
794
fluffis:
Lwirman skrev:

Jag ska gå upp i storlek. Har handlat slörre möss nu till han! Tack för hjälpen! :)

Vad bra! :)

Bajset lär ju synas lättare också. Bajs från pinkisar kan vara lite svårt att hitta :) Men som några andra sagt, jag tror inte att du behöver oroa dig.

16
2
Lwirman:
fluffis skrev:

Vad bra! :)

Bajset lär ju synas lättare också. Bajs från pinkisar kan vara lite svårt att hitta :) Men som några andra sagt, jag tror inte att du behöver oroa dig.

Nej precis! Får se! Men tack så mycket för all hjälp :) 
får se nu hur det går för lillen!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild