Ge antibiotika till kameleont

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

12
0
Reptilmorsan:
Hej
Är det någon som har tips på hur man får i sin kameleont antibiotika? Hon vill inte öppna munnen.

Medlem i GHF
182
389
Fredriko:
Använd ett plastkort, typ kreditkort eller körkort. Sätt det i mungipan och bänd försiktigt upp munnen. Spruta i med spruta eller pipett

Är det små mängder kan man injicera foderdjur och sen mata kameleonten med det. 

Det är vätska i munnen vi talar om eller?

Mvh

12
0
Reptilmorsan:
Ja, det är vätska i munnen. Tyvärr är hon inte sugen på att äta heller. Men låter henne vara ifred nu så kanske hon äter i morgon . 
Har provat att peta i mungipan med slickepott men är rädd att skada henne. Har gjort så på en matvägrande KP tidigare, men dom känns inte lika ömtåliga. Det är vår första kameleont. 

58
41
Charlie69:
Har aldrig behövt göra det själv. Men jag skulle ta en plastspruta från apoteket. Hålla djuret med huvudet uppåt. Öppna mungipan bara så mycket att det går att få in sprutan, sedan sakta droppa in i munnen . Då borde den svälja . Men som sagt, har aldrig gjort det själv. Hoppas det går bra. 

508
304
Jonas77:
Vad är det för kameleont, hur gammal? Varför får den antibiotika?

12
0
Reptilmorsan:
En panter, ca halvåret. Det började med svullna ögon. Efter telefonkontakt med vet körde vi koksaltlösning i ögonen en vecka. Blev något bättre i ögonen men slutade att äta.
Har magrat snabbt. Hos veterinären fick hon b-vitaminspruta. Tanken va att ta ett blodprov men vet tyckte att hon va för tunn. Hon är även blek i munnens slemhinnor. Veterinärens kvalificerade gissning var ändå en infektion. Nu antibiotika I 14 dagar med start igår.
Vi har bara haft henne i 2 mån. 

5488
4198
Tropfrog:
Jag tror att det är viktigt att försöka finna anledningen till infektionen också. Då det ofta är miljörelaterat så lägg upp en bild på djur och terrarium samt beskriv skötselrutiner här. Så kanske någon expert kan hjälpa till med tips på hur ni kan undvika det i framtiden.

Mvh
Magnus 

12
0
Reptilmorsan:

12
0
Reptilmorsan:
HID lampa och en värmelampa med timer, 12h.
Dripper plus sprayar minst 3 gånger/dag. 
Får syrsor och maggots. 
Veterinären tror att hon kan ha haft det med sig. 

508
304
Jonas77:
Är inte pantrar färgade/bleka i munnen naturligt?
Kameleonter kan ju puffa upp ögonlocken när de är irriterade i ögonen och/eller har smuts där. Har ni testat att spraya djuret med riktigt findimmig vattensprayflaska? Använd ganska varmt vatten det svalnar fort när det kommer ut som dimma, testa på handen, spraya sedan direkt mot ögonen från ett säkert avstånd.

Vad har du för UV-källa? Det uppdagades för några år sedan att det finns rör som kan ge djuren "svetsblänk", en irritation av hornhinnan. www.uvguide.co.uk/phototherapyphosphor-info.htm

Jag vill inte avskräcka dig, men alla veterinärer är inte så bra på reptiler och ger en väldigt allmän diagnos/vård.

Det är jättesvårt att ge råd om hur du öppnar munnen genom ett forum. Jag har en hel del erfarenhet av kameleonter men kan inte direkt säga att du ska göra si eller så utan att ha djuret i handen själv. Att bända upp munnen med kort och dylikt är inget jag skulle rekommendera.

Vissa kameleonter kan man ju irritera till den graden de öppnar munnen och väser åt dig, då passar man på att stoppa ner mat eller medicin. Fungerar bra på calyptratus.

Man kan försöka att pilla i mungipan med pipetten och vara beredd på att trycka till om den glipar på munnen.

Vissa ödlor börjar lapa naturligt när de får en droppe på nosen, eller när de duschas.

Rent handgripligt har jag hållit kameleonter från ovan så att säga, så att man kan få tag i hudlappen under hakan och försiktigt dra neråt i kombination med pipett-trukande med andra handen.

Du bor inte i Uppsalatrakten, då skulle du kunna få hjälp?

Hoppas det löser sig. Lägg gärna upp en bild på djur och terrarium så vi kan se om det finns något där som spökar.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild