Nanoterrarium?? Nybörjare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

13
2
Vestkustsnacka:

Hej! Jag Kommer ursprungligen från akvarievärlden så är ganska nybörjare på terrarium men tycker det är så häftigt och är så kär i ödlor och grodor (även en del ormar). 

Funderar lite på vad man kan ha i ett nanoterrarium och vad som räknas för nanoterrarium? Hade velat ha en mindre ödla eller groda. Mjölkgroda och korallfingergroda är väl dom grodor ihop med den "vanliga" pilgiftsgrodan som jag blivit mest förälskad i i grodväg. Vipergecko och dvärgskeggagam står även högt på önskelistan ihop med majsorm och  svart mexikansk kungssnok. Orm är dock inte alls passande i nuläget. Bor fortfarande hemma och har föräldrar som är ytterst skeptiska till allt med repitler och liknande och göra. 

Eller ska jag bara satsa på en större snäcka? Jag har nästan noll erfarenhet av reptiler. Hållt en bebiskamelont en gång typ.  

Lite nybörjartips uppskattas! Förslag på någon mindre, enkel reptil :)  

5390
4130
Tropfrog:
Hej och välkommen! Vi är nog många här som har bakgrund inom akvaristiken. Akvarister brukar hamna i pilgiftsträsket förr eller senare. Men det är ingen brådska. Det är nog bra att titta på andra djur som första djur.

När man talar om nano i akvareievärlden så brukar man säga att alla kar mellan 10 och 40 liter. Det känner du troligen redan till. Men i terrarievärlden är ordet nano inte någon tradition. Däremot så har Exo Terra tagit namnet nano till sig och säljer en produkt under det namnet. Så när man säger nano i denna världen så menar man Exo Terra nano som är 20*20*20, dvs 16 liter.

I ett sånt är det inte rimligt att ha några reptiler förutom nykläckta småödlor. Skall man ha vuxna djur så behöver man gå upp något i storlek. Men det finns en del roliga insekter man kan ha i ett så litet. Personligen gillar jag bönsyrsor, men det finns mycket annat som går att ha däri.

Berätta gärna vad du tänker dig för storlek på terrarium. Vilken miljö, Öken eller regnskog?

Mvh
Magnus 

44
37
Strigel:
Jag skulle säga att det funkar bra för att dra upp smågrodor. Det tar ju ändå månader att få upp storlek på vissa djur så det är ju en helt rimlig tid att faktiskt låta inreda något snyggt. När grodorna flyttat vidare kan man fortsätta med någon insekt eller så. Det kan också vara en perfekt miljö att dra upp en koloni med gråsuggor eller liknande.

13
2
Vestkustsnacka:

@Tropfrog  Jag hade väl tänkt mig något motsvarande till akvarievärldens 54/70l i storlek. Så 60 x 30 x 30 ca. Har inte plats för något stort tyvärr. 

ang miljön tänker jag att det får anpassas efter arten som jag landar på :)   Men gärna en art som inte kräver allt för varmt, då den kommer få bo i mitt rum. 

Har försökt övertyga mamma om att jag borde ha en spindel, men det är tvärnej på det. Tyvärr. Insekter, reptiler och amfibier är ingen hit i det här hemmet tyvärr. 

5390
4130
Tropfrog:
Vestkustsnacka skrev:
@Tropfrog  Jag hade väl tänkt mig något motsvarande till akvarievärldens 54/70l i storlek. Så 60 x 30 x 30 ca. Har inte plats för något stort tyvärr. 

ang miljön tänker jag att det får anpassas efter arten som jag landar på :)   Men gärna en art som inte kräver allt för varmt, då den kommer få bo i mitt rum. 

Har försökt övertyga mamma om att jag borde ha en spindel, men det är tvärnej på det. Tyvärr. Insekter, reptiler och amfibier är ingen hit i det här hemmet tyvärr. 

Den storleken låter lagom för någon liten ökenlevande markbunden ödla. Men eftersom du inte vill ha för varmt, så är mitt förslag att vända på det och ta någon trädlevande regnskogsart. 30*30*60, eller ännu hellre 40*40*60, lättare att inreda och mer plats skadar inte.

Ögonfransgecko kan nog vara ett bra alternativ. Går bra i rumstemperatur, behöver inte insekter (åtminstone inte varje vecka). Dessutom så är det en ödla som även många som inte gillar reptiler faller för. Din familj kommer nog att tycka att den är såå söt efter ett tag.

Mvh
Magnus 

13
2
Vestkustsnacka:

Tropfrog skrev:

Den storleken låter lagom för någon liten ökenlevande markbunden ödla. Men eftersom du inte vill ha för varmt, så är mitt förslag att vända på det och ta någon trädlevande regnskogsart. 30*30*60, eller ännu hellre 40*40*60, lättare att inreda och mer plats skadar inte.

Ögonfransgecko kan nog vara ett bra alternativ. Går bra i rumstemperatur, behöver inte insekter (åtminstone inte varje vecka). Dessutom så är det en ödla som även många som inte gillar reptiler faller för. Din familj kommer nog att tycka att den är såå söt efter ett tag.

Mvh
Magnus 

Åh! Knappt sett dom innan, låter ju som en väldigt bra nybörjarödla! :D  Kan man hålla en ensam hane? Vet du om dem är någornlunda lätthanterliga? Tänker så man kan plocka ut och kolla efter sår/svullnader/allmäntillstånd eller bara umgås lite med den :) 

Hur mycket lär terarrie + inredning hamna på? 

5390
4130
Tropfrog:
Vestkustsnacka skrev:

Åh! Knappt sett dom innan, låter ju som en väldigt bra nybörjarödla! :D  Kan man hålla en ensam hane? Vet du om dem är någornlunda lätthanterliga? Tänker så man kan plocka ut och kolla efter sår/svullnader/allmäntillstånd eller bara umgås lite med den :) 

Hur mycket lär terarrie + inredning hamna på? 

Läs i skötselråden här på TS så får du många svar.

Denna ödla går bra att ha en ensam, det är så de lever i naturen. Inga reptiler gillar att bli hanterade. Denna art brukar vara mycket lätt att hantera när man måste.

Kolla några Youtube klipp om djuret så får du en känsla för hur de är. Heter created gecko på engelska.

Vad det kostar är lite upp till dig. Det går att samla på sig bra och billiga grejor på köp och sälj här på TS och mässor runt om i Sverige. Då kan du klara dig under 1000kr. Om du köper allt nytt i butik inklusive alla bekvämligheter så går det nog att spendera över 10000 på allt.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild