Rekommendera

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

306
101
thatreptileguy:
Hej. Jag har på senare tid börjat blivit väldigt intresserad av ödlor och har börjat fundera på att skaffa en själv. Men, jag har ingen aning om vilken art jag vill ha... Nån som kan rekommendera nån? Har ett krav bara då jag inte har plats med ett jätte-terrarium.

5488
4198
Tropfrog:
Svårt att rekomendera med så lite information. Svara på några av nedan frågor så kanske vi kommer närmare:

Ökenlevande eller regnskogslevande?
Klättrande eller markbundna?
Dagaktiva eller nattaktiva?
Solitära eller grupplevande?
Vegetarian eller insektsätande?
Köpa eller odla egen mat?
Storlek på terrarium du har plats med?

De vanligaste och populäraste nybörjar ödlorna är nog:

Ögonfransgecko: Regnskog, nattaktiv, klättrande, går att hålla i par, äter pulverfoder.
Leopardgecko: Öken, nattaktiv, marklevande, solitär, äter insekter.

MVH
Magnus

306
101
thatreptileguy:
Tropfrog skrev:
Svårt att rekomendera med så lite information. Svara på några av nedan frågor så kanske vi kommer närmare:

Ökenlevande eller regnskogslevande?
Klättrande eller markbundna?
Dagaktiva eller nattaktiva?
Solitära eller grupplevande?
Vegetarian eller insektsätande?
Köpa eller odla egen mat?
Storlek på terrarium du har plats med?

De vanligaste och populäraste nybörjar ödlorna är nog:

Ögonfransgecko: Regnskog, nattaktiv, klättrande, går att hålla i par, äter pulverfoder.
Leopardgecko: Öken, nattaktiv, marklevande, solitär, äter insekter.

MVH
Magnus

Spelar ingen roll annars än att den ska vara solitär. Max ett terrarium med botten-ytan 60×40 höjd spelar ingen roll. Vill helst ha nåt lite ovanligt djur.

5488
4198
Tropfrog:
Enligt L-80: Marklevande ödla 16-22 cm, då med minsta höjd 30 cm eller Trädlevande 16-20 cm med minsta höjd 35 cm.

Tja ovanliga arter finns det ju gott om, men kanske inte alla passar för en nybörjare.

pachydactylus rugosus kanske? Den lär vara både hyggligt lätt och ganska så aktiv. Med bara något större terrarium än det du förslår så kan du ha ett par också:

www.pachydactylus.com/pages/english/pachydactylus/p.-rugosus.php

Ovanlig, ja, men kanske går att få tag på i Hamm.

Det finns säkert många andra.

MVH
Magnus

Medlem i SkHF
1072
1220
NellyNiklas:
Med de måttem kanske någon art ur Phelsuma släktet skulle passa? Aktiva och underskattade ödlor.

/Niklas

2
0
felixnickson:
Jag är ingen expert på ödlor men kanske en Jungfrugecko(Lepidodactylus lugubris) 
Terrariedjur.se har till och med redan ett sködselråd på den 

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=l_lugubris

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:
Ögonfransgecko är väldigt populära ödlor, kanske kan vara ett alternativ?
Annars finns det en del marklevande geckoödlor, som vipergecko, hjälmgecko m.m.
Vill du ha något lite mer ovanligt så är ju geckoödlor ur släktet Nephrurus ovanliga, men inte helt omöjliga att få tag på.

5488
4198
Tropfrog:
felixnickson skrev:
Jag är ingen expert på ödlor men kanske en Jungfrugecko(Lepidodactylus lugubris) 
Terrariedjur.se har till och med redan ett sködselråd på den 

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=l_lugubris

Jag har ju Jungfrugeckos själv och tar gärna varje tillfälle att rekomendera dem, fashinerande djur.

Men frågeställaren ville ha tips på solitära arter. Jungfrugeckon är en mycket social art som helst lever i grupp. Dessutom är det rent omöjligt att ens teoretiskt hålla dem solitärt, eftersom de är jungfrufödande. Förr eller senare blir de fler hur man än gör :).

Annars så håller jag med. Ett mycket bra tips på hyggligt ovanlig art som passar bra för nybörjare och i TS terrariestorlek.

MVH
Magnus

1253
476
leedragon:
L williamsi? de är skitfina.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:
leedragon skrev:
L williamsi? de är skitfina.

L.williamsi är CITES-listade numera, dock.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild