Knepig solplatslampa.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

25
3
Lolboo:
Hej! 
Jag tog över en skäggis nyligen och tog då även över deras terrarium med utrustning. Just nu sitter han i en stor låda då han hade kvalster. 
På solplatsen finns det en sun glow 100w lampa, och den beter sig verkligen skitlustigt.
Lampan tänds vid 9.00 och det blir då ca 30 grader på solplatsen vid 25 cm avstånd. Ju längre dagen går desto mer höjs det någon grad och när lampan släcks vid 21.00 kan värmen ligga på 43-44 grader om man inte reglerat avståndet. Känns som att jag inte gör annat än reglerar hans lampa hela kvällarna. 
Något fel är det naturligtvis. Men tycker det är lustigt att värmen stegra på liknande sätt varje dag. 
Är det något någon känner igen?
Han har ju troligtvis inte fått den värme han behöver tidigare. 
Han är ca 1,5 år och 29 cm lång. Vägde 112 g när han kom hit. Han är en riktig liten skit jämfört med skäggisar jag hade för 100 år sedan.
Jag vet att han blivit omedvetet misskött i sitt gamla hem och vill verkligen att han ska få ett härligt liv i fortsättningen :) // Lolita 

508
304
Jonas77:
Det är inte omöjligt att en lampa beter sig så, man skulle kunna tänka sig en ökad strömdragning vid ökad temperatur vilket skulle leda till en stegrande temperatur. Lite osäker på vad du vill ha för svar här.

Vad är planen med kvalstren, den kan ju inte bo i låda så länge?

25
3
Lolboo:
Jonas77 skrev:
Det är inte omöjligt att en lampa beter sig så, man skulle kunna tänka sig en ökad strömdragning vid ökad temperatur vilket skulle leda till en stegrande temperatur. Lite osäker på vad du vill ha för svar här.

Vad är planen med kvalstren, den kan ju inte bo i låda så länge?

Jag undrade mest om det kan vara ett sätt lampan kan bete sig på :)  ifall jag behöver köpa ny. Men gör ev det ändå. 

Det är en stor låda. Ca 1,5x1,5 m. Har även inrett den och kokar inredningen varje dag. Han är mer eller mindre färdigbehandlad. Väntar bara för å kolla så inga ägg finns kvar!
Så han får snart flytta hem igen! 

32
17
weafy:
i mina ögon är det inget konstigt alls. Ju längre tid lampan är tänd = ju varmare blir det under/runt omkring. Att det skulle vara fel på lampan är jag skeptisk till. Kanske byta till en svagare lampa eller öka avståndet permanent.

dåligt cirkulation på luften kanske? 

25
3
Lolboo:
weafy skrev:
i mina ögon är det inget konstigt alls. Ju längre tid lampan är tänd = ju varmare blir det under/runt omkring. Att det skulle vara fel på lampan är jag skeptisk till. Kanske byta till en svagare lampa eller öka avståndet permanent.

dåligt cirkulation på luften kanske? 

Jo visst blir en lampa varmare med tiden. Tyckte det var ett stort spann på gradantalet bara. Har inte varit med om det tidigare. 
Han är ju inte i sitt terrarium än och han har aldrig varit i det under tiden han bott hos mig. 
Han skulle avlivas pga sina kvalster, så jag tog honom ist. Har inte sett några kvalster på över en vecka nu.
Han har ett Exo Terra terrarium. Borde väl vara någorlunda bra ventilation i det antar jag. Det är dock alldeles för litet tyvärr. Men har börjat med planer för eget bygge. Byggde själv till alla mina tidigare ödlor. Vilket funkade bra!
Får kolla hur lampan beter sig i terrariet helt enkelt.
Tack iaf :) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild