Ägg till påsk! (Phelsuma)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SkHF
1072
1220
NellyNiklas:
Om jag blev paff och tagen på sängen när jag sprayade hos mitt Phelsuma laticauda-par i helgen? Shit-pommes. Från ingenstans kilade en liiiiten grön rackare runt på glaset. Något senare hittade vi ytterligare en. Efter lite letande hittade vi platsen där äggen lagts. Där låg 3 par ägg och väntade på att kläckas.

Vi har plockat ut äggen och lagt dem i en deli cup med lock och en massa hål. Äggen ligger på småfuktig mossa, med samma orientering som tidigare och i samma höjd i terrariet som  äggläggningsplatsen. (Krokodiler drunknar om man vänder på ägget. Är det även så med övriga reptiler?)

2 av äggparen är mörka, så det ser ut som att något finns där i, medans det ena paren ser mer ljusa ut.

De två som redan kläckts har fångats in och placerats i ett mindre provisoriskt terrarie med UVB, bambu pinnar och fuktigt substrat. De har börjat äta kalciumpudrade bananflugor och lite jelly. 

När kan jag förvänta mig att nästa kull kläcks? Inkubationstiden är ca 45 dagar vid 28 grader har jag läst, men inte tiden mellan det att ägg kan läggas. Snackar vi dagar eller veckor? 

Är det något annat som jag bör känna till inför nästa (förhoppningsvis) kläckning?

TD med bilder, genom telefonen, är lite knas så bilder får komma senare.

Medlem i SkHF
1072
1220
NellyNiklas:

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Brukar väl vara ca en månad mellan  Ägg läggningen så är väl ungefär samma med kläckningen då. 
Men  Du bör låta bli att lägga äggen på fuktig mossa. Lägg äggen på något typ ett lock eller liknande 

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
"Kläckning av äggen
Kläckning av äggen är ganska problemfritt, men skiljer sig lite från kläckning av tex. Leopardgeckoägg eller andra läderartade ägg. Alla Phelsuma lägger hårdskaliga ägg. I princip som hönsägg. Ett hårt icke elastiskt skal.
Det innebär att äggen behåller sin storlek från att de är lagda till kläckning. Därför bör inte äggen placeras i en kläckare på tex. fuktig vermakulit som många andra reptilägg. Självklart kan man använda vermakulit bara man ser till att äggen inte ligger i direkt kontakt med det. Ett lämpligt hjälpmedel är locken från filmburkar eller dylikt. I dessa lägger man äggen. Det gör att äggen ligger i en fuktig miljö, men utan att ha direkt kontakt med det fuktiga substratet.
Äggen tål ganska extrem behandling utan att ta skada. De är också ganska toleranta beträffande temperaturer och fuktighet."

Taget direkt från  Phelsuma.Se
Gå in och läs där, mycket bra information från Magnus 

Medlem i SkHF
1072
1220
NellyNiklas:
Tack för tipset! Ska leta fram något lock.

Medlem i SkHF
1072
1220
NellyNiklas:
Kull 2 har kläckts idag! =D

1253
476
leedragon:
NellyNiklas skrev:
Om jag blev paff och tagen på sängen när jag sprayade hos mitt Phelsuma laticauda-par i helgen? Shit-pommes. Från ingenstans kilade en liiiiten grön rackare runt på glaset. Något senare hittade vi ytterligare en. Efter lite letande hittade vi platsen där äggen lagts. Där låg 3 par ägg och väntade på att kläckas.

Vi har plockat ut äggen och lagt dem i en deli cup med lock och en massa hål. Äggen ligger på småfuktig mossa, med samma orientering som tidigare och i samma höjd i terrariet som  äggläggningsplatsen. (Krokodiler drunknar om man vänder på ägget. Är det även så med övriga reptiler?)

2 av äggparen är mörka, så det ser ut som att något finns där i, medans det ena paren ser mer ljusa ut.

De två som redan kläckts har fångats in och placerats i ett mindre provisoriskt terrarie med UVB, bambu pinnar och fuktigt substrat. De har börjat äta kalciumpudrade bananflugor och lite jelly. 

När kan jag förvänta mig att nästa kull kläcks? Inkubationstiden är ca 45 dagar vid 28 grader har jag läst, men inte tiden mellan det att ägg kan läggas. Snackar vi dagar eller veckor? 

Är det något annat som jag bör känna till inför nästa (förhoppningsvis) kläckning?

TD med bilder, genom telefonen, är lite knas så bilder får komma senare.

grattis som fan!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild