Dasypeltis spp. - äggätande ormar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

196
268
NickeJ89:
Har en väldigt accepterande sambo som tillåter diverse djur i vårt hus (giftiga som ogiftiga) men hon har väldigt svårt med att använda andra djur som foder, då främst möss och råttor osv och då har liksom ormar alltid varit ett problem att ha.

Snubblade in på Dasypeltis förra året, dvs äggätande ormar från Afrika. Kollade runt lite på forum och hittade att dom åt typ vaktelägg när dom var små, men det verkade då så svårt att hitta någon som kunde förse en med det regelbundet. Därför lades det projektet på is.

När jag av en helt annan anledning hittade en leverantör av vaktelägg väcktes intresset igen. Verkar inte så vanligt med Dasypeltis spp. i Sverige men man kan ju hitta det mesta i Tyskland så att hitta djuren är nog inga problem. Men jag försöker hitta någon som han haft äggätande ormar som kan dela med sig av sina erfarenheter.

Finns det någon som håller Dasypeltis spp.?

508
304
Jonas77:
Nu svarar jag ju inte på din fråga, vilket jag ber om ursäkt för, men jag ville bara tipsa om att det finns ormar som äter andra saker också, som insekter och fisk.

196
268
NickeJ89:
Jonas77 skrev:
Nu svarar jag ju inte på din fråga, vilket jag ber om ursäkt för, men jag ville bara tipsa om att det finns ormar som äter andra saker också, som insekter och fisk.

Tacksam för alla svar.
Vad är det för arter du tänker på?

508
304
Jonas77:
Grön busksnok äter ju insekter om jag minns rätt, sen finns det väl en hel rad av Thamnophis som gillar fisk.

953
1840
peter54:
Inte heller jag har något att tillägga när det gäller Dasypeltis, vill bara tillföra ytterligare info.

Den gröna busksnoken, "rough greensnake" Opheodrys æstivus är rätt svår att få tag på eftersom den är ganska svår att föda upp. Jag känner bara till en enda uppfödare av den och det var i Danmark för 15-20 år sedan. Det finns ytterligare en art, "smooth greensnake" (Opheodrys vernalis), men den anses inte lämpad som terrariedjur, stressar ihjäl sig vad jag har förstått.

Utöver en stor mängd fiskätare som strumpebandssnokar, bandsnokar, huggormssnok och diverse andra Natrix, finns också snäckätande ormar, frågan är väl mest då var gränsen för "andra djur som foder" går, för det fins inga ormar som inte äter djur :)

196
268
NickeJ89:
peter54 skrev:
Inte heller jag har något att tillägga när det gäller Dasypeltis, vill bara tillföra ytterligare info.

Den gröna busksnoken, "rough greensnake" Opheodrys æstivus är rätt svår att få tag på eftersom den är ganska svår att föda upp. Jag känner bara till en enda uppfödare av den och det var i Danmark för 15-20 år sedan. Det finns ytterligare en art, "smooth greensnake" (Opheodrys vernalis), men den anses inte lämpad som terrariedjur, stressar ihjäl sig vad jag har förstått.

Utöver en stor mängd fiskätare som strumpebandssnokar, bandsnokar, huggormssnok och diverse andra Natrix, finns också snäckätande ormar, frågan är väl mest då var gränsen för "andra djur som foder" går, för det fins inga ormar som inte äter djur :)

Tack för info.
Är dessa arter uteslutande fiskätare som du nämnde? Vilka arter av snigelätare finns det? Är dom också uteslutande snigelätare? 

953
1840
peter54:
NickeJ89 skrev:

Tack för info.
Är dessa arter uteslutande fiskätare som du nämnde? Vilka arter av snigelätare finns det? Är dom också uteslutande snigelätare? 

De fiskätande som brukar förekomma som terrariedur är i första hand strumpebandssnokar, några håller också huggormssnok (Natrix maura). Sedan finns bandsnokarna som är nära släktingar till strumpebandssnokarna. De snäckätande arterna är inte släkt med de fiskätare jag nämner, utan tillhör helt andra släkten och de livnär sig enbart på snäckor. De är inga nybörjarormar och inte alls vanliga inom terrariehobbyn, du kan kolla på exempelvis Iwasakis snake (Pareas iwasakii).

196
268
NickeJ89:
peter54 skrev:

De fiskätande som brukar förekomma som terrariedur är i första hand strumpebandssnokar, några håller också huggormssnok (Natrix maura). Sedan finns bandsnokarna som är nära släktingar till strumpebandssnokarna. De snäckätande arterna är inte släkt med de fiskätare jag nämner, utan tillhör helt andra släkten och de livnär sig enbart på snäckor. De är inga nybörjarormar och inte alls vanliga inom terrariehobbyn, du kan kolla på exempelvis Iwasakis snake (Pareas iwasakii).

Tack för all info Peter.
Thamnophis-släktet intresserade inte mig något särskilt, men Natrix maura kanske kan vara ett substitut! Är dock fortfarande mest intresserad av Dasypeltis så söker mer info.

953
1840
peter54:
NickeJ89 skrev:

Tack för all info Peter.
Thamnophis-släktet intresserade inte mig något särskilt, men Natrix maura kanske kan vara ett substitut! Är dock fortfarande mest intresserad av Dasypeltis så söker mer info.

Det finns säkert en och annan som håller äggsnok, det ligger ju bland annat en bild på en östafrikansk äggsnok (Dasypeltis medici) här i bildregistret.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild