Flyglösa husflugor, hur?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

13
0
Karlisen:
Köpte en kultur med flyglösa husflugor, men hur gör man så man inte får så många som rymmer när man ska mata av dem? Samt hur kan jag kultivera om dem? Mvh Karl. 

508
304
Jonas77:
Drosophila brukar jag skaka ner i en större burk, gärna med lite kalkpulver i, sedan håller man den konstant i en "virvlande" rörelse så flugorna sammlas i botten. Sedan häller man ut dem på önskad plats. Borde fungera med husflugor med. Inled med att slå ner dem i startkulturen så du hinner få av locket.

Odling får du nästan googla fram, det är bökigare än fruktflugor, då dessa flugor vill ha proteinrik mat. Luktar ofta ganska illa.

1244
472
leedragon:
Karlisen skrev:
Köpte en kultur med flyglösa husflugor, men hur gör man så man inte får så många som rymmer när man ska mata av dem? Samt hur kan jag kultivera om dem? Mvh Karl. 

Lägg dem i kylen en stund så de blir sega, sen kan du lägga dem i burken eller kalka dem innan du lägger dem i burken.

118
50
Berd:
Som leedragon skrev så kan man lägga dom i kylen. Vet inte om det är samma med husflugor men jag brukar iallafall lägga mina bananflugor i kylen ca 5-10 min så går dom i dvala, sedan vaknar dom igen efter ca 1 min i rumstemperatur.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild