Matvägrar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

16
2
Lwirman:
har en ca 7månader. Inte ätit på ca 3-4 veckor nu. Ser inget öms som är påväg. 
Hade inte problem med förra ägaren att äta.
Testatat med 30g råttor som ägaren innan matade med. 
Någon som har några tips?
bara att vänta?

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
Lwirman skrev:
bara att vänta?

Vad är det för djur? Antar att det är en orm med tanke på att den äter råttor, men vilken art?

16
2
Lwirman:
EmanuelKarl skrev:

Vad är det för djur? Antar att det är en orm med tanke på att den äter råttor, men vilken art?

Oj ursäkta trodde jag fick med det. Är en hane, kungspyton. 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Då är det fullt normalt :) Dom flesta kungspytons går långa perioder mellan måltiderna, många har dessutom naturliga matuppehåll på olika delar av året. Men 3-4 veckor utan mat för en pytonorm kan knappast betraktas som matvägran :) Det bör gå betydligt längre tid tycker jag.

Jag ska mata alla våra pytonormar inom 2 veckor. Då har dom legat utan mat 4 månader. Vintervilar dom så varje år så dom får alltså mat under 8 månader per år & då matar jag restrektivt den tiden och alla ormarna har bra hull!

Dom flesta ormarna i fångenskap äter alldeles för ofta/mycket för att det ska vara hälsosamt för dom, tyvärr..

Medlem i SHF
130
63
Majste:

Lwirman skrev:
bara att vänta?

Håller med Jonas_:! 

Det kan dock vara så enkelt att ormen håller på att ömsa? Vissa ormar äter inte då?

Om problemet skulle kvarstå under flertalet månader, och ormen verkar tappa vikt, kan du testa dig fram i matningen?

Till exempel:

Testa annat foder? (Liten råtta ist för mus)

Varmare/kallare temperatur i terrariet?

Testa mata på kvällen efter släckning eller på morgonen innan?

Vissa kan vara rädd för fodret? Testa lämna fodret i en skål i terrariet över natten! Då får de äta ostört

Testa mata i eller utanför terrariet. Vissa äter bara i terrariet, vissa äter bara utanför...

Test-mata inte för ofta bara, detta kan leda till en längre matvägran...

Mvh

16
2
Lwirman:
Majste skrev:

Håller med Jonas_:! 

Det kan dock vara så enkelt att ormen håller på att ömsa? Vissa ormar äter inte då?

Om problemet skulle kvarstå under flertalet månader, och ormen verkar tappa vikt, kan du testa dig fram i matningen?

Till exempel:

Testa annat foder? (Liten råtta ist för mus)

Varmare/kallare temperatur i terrariet?

Testa mata på kvällen efter släckning eller på morgonen innan?

Vissa kan vara rädd för fodret? Testa lämna fodret i en skål i terrariet över natten! Då får de äta ostört

Testa mata i eller utanför terrariet. Vissa äter bara i terrariet, vissa äter bara utanför...

Test-mata inte för ofta bara, detta kan leda till en längre matvägran...

Mvh

Ja. Jag löste det! Han åt tillslut. Lade en råtta i terrariumet åt honom utan att flytta över honom till en låda. 
Då nappade han! Var 1.5 vecka sedan han åt nu. 
Just nu ligger han i ömsning. Så avvaktar tills den är över! 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Lwirman skrev:

Ja. Jag löste det! Han åt tillslut. Lade en råtta i terrariumet åt honom utan att flytta över honom till en låda. 
Då nappade han! Var 1.5 vecka sedan han åt nu. 
Just nu ligger han i ömsning. Så avvaktar tills den är över! 

Jag matar mina pytonormar en gång i månaden, vissa ännu mer sällan :) Passa dig för att mata varje vecka! Dom blir överviktiga, fula och större chans att dra på sig problem, sjukdomar osv.. Det är inte heller naturligt för dess ormar att äta varje vecka :)

En pytonorm som matas varje vecka blir en inaktiv orm vilket är farligt i längden för hälsa osv. Den hinner heller knappt smälta måltid 1 innan måltid 2 ska intas. Den blir aldrig "hungrig" och är aldrig ute och söker efter mat. Det är min åsikt i den frågan iaf.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild