Fuktsäkra terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

9
0
carlander10:
Hej! Jag ska nu denna veckan bygga mitt första terrarium ( i plywood blir det). Och har tänkt att ha en blodpyton där i. Men de ska ju ha en lite högre luftfuktighet och jag undrade vad för lack och liknande material ska man använda för att fuktsäkra terrariet för att inte plywooden ska få fuktskador eller ruttna m.m? MVH

412
419
Hadara:
bygg i formplyfa. blodpyton ska ha massa fukt. blir otroligt mkt jobb att lacka....

9
0
carlander10:
Hadara skrev:
bygg i formplyfa. blodpyton ska ha massa fukt. blir otroligt mkt jobb att lacka....

Aa kanske är lättast, men hur blir det med reglarna som jag hade tänkt ha på insidan för att stärka terrariet? De är ju i vanigt trä (45x45mm), de måste väl lackas med något? Vad isåfall)

283
366
Cartaq:
carlander10 skrev:

Aa kanske är lättast, men hur blir det med reglarna som jag hade tänkt ha på insidan för att stärka terrariet? De är ju i vanigt trä (45x45mm), de måste väl lackas med något? Vad isåfall)

klarlack, båtlack, terrarielack. finns många namn för det. rent hypotetiskt skulle det gå att olja det, men inget jag rekommenderar på sikt.

9
0
carlander10:
Cartaq skrev:

klarlack, båtlack, terrarielack. finns många namn för det. rent hypotetiskt skulle det gå att olja det, men inget jag rekommenderar på sikt.

Aa tack för förslagen, men finns det inget i båtlack eller klarlack som kan vara skadligt för ormen? kemikalier eller liknande?

283
366
Cartaq:
carlander10 skrev:

Aa tack för förslagen, men finns det inget i båtlack eller klarlack som kan vara skadligt för ormen? kemikalier eller liknande?

Finns väll inga härdningsprodukter som är 100% ofarliga, snarare mer eller mindre farliga  

508
304
Jonas77:
carlander10 skrev:

Bygg med dolt regelverk då, så har jag. Formplyfa, silikon i fogarna - inget lack alls. Finns t.om. Har t.o.m. bygt akvarium av formplyfa. Använde en gång något som hette keragreen, ett rollbart elastiskt ytskikt mot väta.

129
114
kekke:
Detta är en mycket bra produkt som jag använder mig av. Gör du efter anvisningar blir det 100 % vattentätt och inte bara fuktsäkrat.
www.epotex.se/plast-i-bygget/vagg-och-tank/tankbelaggning-rorbelaggning-akvarier-och-terrarier/nm-akvarielack-fs-02380

9
0
carlander10:
Jonas77 skrev:

Bygg med dolt regelverk då, så har jag. Formplyfa, silikon i fogarna - inget lack alls. Finns t.om. Har t.o.m. bygt akvarium av formplyfa. Använde en gång något som hette keragreen, ett rollbart elastiskt ytskikt mot väta.

Låter som en ganska smart idé faktiskt, men hur menar du med dolt regelverk? 

9
0
carlander10:
kekke skrev:
Detta är en mycket bra produkt som jag använder mig av. Gör du efter anvisningar blir det 100 % vattentätt och inte bara fuktsäkrat.
www.epotex.se/plast-i-bygget/vagg-och-tank/tankbelaggning-rorbelaggning-akvarier-och-terrarier/nm-akvarielack-fs-02380

Har kikat lite på den men har tvekat lite för vet ej riktigt om det funkar på plywood och hur mycket jag behöver köpa för att det ska räcka till hela terrariet.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild