Lampor skäggagam, blåtungad skink

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

24
3
Zenta:

Hejsan!

Jag skulle behöva lite hjälp med att välja lampor till både en skäggagam och en blåtungad skink, då jag blir tokig på den djungel som finns därute. Bor också en bra bit bort från någon reptilaffär som kan hjälpa mig, så kommer beställa allt på nätet. 

Jag har i alla fall bestämt mig för att köpa en Solar Raptor HID 35 W flood till båda, men räcker det som enda uva/uvb samt värme källa i ett ca 200 terrarium? 

Hur har ni belysningen? 

508
304
Jonas77:
Mycket bra val, HID är det enda rätta till soldyrkande djur. De ger inte jättemycket värme, så beroende på avstånd så kan det behövas annan värme, men det är lätt fixat med vad som helst, t.ex. en enkel glödlampsspot som du siktar in på samma ställe.

Kolla upp vad som passar dig, jag tycken man får mest valuta för flood-varianderna istället för spot varianterna, och kolla även avståndet för rätt uvb-mängd, beroende på avstånd kanske du behöver an annan watt.

Jag tycker allt ljus ska kombineras, så någon form av dagsljusrör bör du ha för övriga terrariet.

Jag vet att t.ex. sköldpaddsgrejer.se säljer HID, om inte annat finns det mycket bra kunskap där.

24
3
Zenta:

Jag tänkte kanske att man kunde ha ett vanligt lysrör i resten av terrariet. Såg att dom hade ett dagslysrör på 6500 k på biltema - skulle det fungera? Eller är det bättre att ha ett lysrör som är anpassat för reptiler med uv?

Var inne på sköldpaddsgrejer.se och kollade och dom har även en värmelampa utan ljus som jag funderade på. 

Bygger i OSB så är lite paranoid att det kommer bli för varmt och brinna upp när jag inte är hemma :P

508
304
Jonas77:
Det är nog bra med ett lysrör, det behöver inte vara UVB för reptiler om du har en HID för reptiler. Just biltema kanske inte är bästa kvaliteten dock ;)

Det fina med att bygga i trä är ju att du kan ha allt utanför burken och bara göra hål för själva ljusanordningen och sätta nät där. Bygger du med dolda reglar kan du dessuton ha en "falsk" övre frontdel som täcker ljusutrustningen så den inte syns.  Dessa grejer blir inte så varma och förutsatt att man inte monterar saker på något vansinnigt knepigt sätt så finns det ingen brandrisk utöver den vanliga.

Jag menar typ så här med dolda reglar, dålig bild.

24
3
Zenta:

Ser ut som den ritningen som finns här på sidan? Det är den med reglar jag bygger efter! Ska kolla efter ett annat lysrör, kanske beställer det samtidigt som jag ska beställa HID lampan från sköldpaddsgrejer.se
Hade hoppats att komma undan lite billigare med biltema, då jag läste artikeln här om skäggagamer www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=p_vitticeps

Det var detta jag fastnade för; " Ett billigt och enkelt sätt att lysa upp terrariumet är att använda vanliga daglysrör. Rören bör ligga på 6 500 kelvin eftersom det är nära solens såkallade färgtemperatur." 

Jag avskyr den djugeln med belysning, önskar nästan att det bara fanns en sort till varje reptil så var det klart;) 

508
304
Jonas77:
Alltså, jag tänkte mest på röret i sig, där är nog inte biltema i topp, men armaturen funkar säkert. Rör kan du ju köpa bättre vart som helst.

Bilden kan vara postad tidigare, jag som ritat den ;)

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Zenta skrev:
Ser ut som den ritningen som finns här på sidan? Det är den med reglar jag bygger efter! Ska kolla efter ett annat lysrör, kanske beställer det samtidigt som jag ska beställa HID lampan från sköldpaddsgrejer.se
Hade hoppats att komma undan lite billigare med biltema, då jag läste artikeln här om skäggagamer www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=p_vitticeps

Det var detta jag fastnade för; " Ett billigt och enkelt sätt att lysa upp terrariumet är att använda vanliga daglysrör. Rören bör ligga på 6 500 kelvin eftersom det är nära solens såkallade färgtemperatur." 

Jag avskyr den djugeln med belysning, önskar nästan att det bara fanns en sort till varje reptil så var det klart;) 

Är inte biltemas 6500 rör ett t8? Är nog bättre du letar rätt på ett t5 rör istället, dels är det bättre ljus för djuren och mera ljus per w

24
3
Zenta:

Var och skulle kolla utbudet på amaturer idag. Var på både bahaus och Jula men tycker inte att jag hittade någon som skulle passa. Lutade på en men det var man tvungen att i så fall placera inne i terrariet och den gick ner en bit från taket...Jag har ju bara 60 cm högt och sen ska ju bottensubrtat in också...Så jag gick och kollade på nät, typ hönsnät, stängselnät och dom minsta maskorna jag hittade var på 5mm och det var det enda som fanns i butik sa han. 

Har ni tips på någon bra amatur så hojta gärna till! 

Hur små maskor behövs det för att det ska vara säkert men samtidigt låta tillräckligt med ljus filtrera igenom?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild