Groda för nybörjare!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SHF
130
63
Majste:

Ska lära mig mer om grodor och funderar på att införskaffa en till nästa år. Funderar därför på vilka grodor ni skulle rekommendera? Är mest intresserad av träd och marklevande grodor.

Vilken storlek på groda är att rekommendera för en nybörjare?

Hur är ljudnivån på grodorna?

Är halv/helakvariska grodor lättare eller svårare att ta hand om än träd/marklevande?

Mår de bäst av att vara ensamma eller föredrar de att vara i grupp/par?

Bättre med litet (men lagligt) terrarium eller är det som med de flesta ormar/ödlor, ju större desto bättre?

Stort tack för svar!

Mvh Maja

5384
4125
Tropfrog:
Det går förstås inte att säga generellt. Men eftersom det finns akvatiska arter som går att mata med dött foder, så skulle jag åtminstone säga att de allra lättaste grodorna är akvatiska.

Men nu gäller det ju mark eller trädlevande. Där skulle jag nog gissa att pacman grodan är en av de allra lättaste.

Trädlevande har jag inte lika bra koll på, men med tanke på den rödögade trädgrodor stora utbredningsområde skulle jag gissa på att den är en bra kandidat.

Dock tycker jag att frågan är felställd. Om du vill ha grodor så tycker jag att du skall läsa om grodor tills du hittar en art du gillar och sen läsa ännu mer om just den arten. Det djur som får en interreserad och engagerad ägare för det bättre, oavsett hur lätt eller svårskött det är.

Mvh
Magnus 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

Några arter jag skulle tipsa om är bland annat:

Skumbogrodor (Polypedates leucomystax)
Trädlevande, relativt lättskötta och många som lyckas med att få dem att föröka sig.

Korallfingergrodor (Litoria caerulea)
Trädlevande, stora och låter högt, men är väldigt lättskötta och tåliga grodor.

Amerikansk lövgroda (Hyla cinerea)
Trädlevande, betydligt mindre än korallfingergrodorna och kan vara ett bättre alternativ om man inte har platsen.

Orientaliska klockgrodor (Bombina orientalis)
Marklevande, halvakvatiska. Väldigt aktiva och lätta att föröka. Deras läte är inte överdrivet högt.

Personligen gillar jag inte pacmangrodor så mycket, men det är annars väldigt populära.

504
396
Crippa:
Om du skulle kunna tänka dig paddor så kan jag tipsa om Agapaddan, väldigt lättskötta paddor samt låg ljudnivå!

Angående grodor så är jag själv intresserad av att skaffa en grupp Korallfingergrodor. Visst låter de en del men det kommer man nog inte bort från. Kan tycka att vissa grodors läte är läckert även om det är högt! 

5384
4125
Tropfrog:
Om paddor är av intresse så skall humlepaddan Melanophryniscus stelzneri vara mycket enkel. För den oinvigde skulle de dessutom lätt förväxlas för grodor.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
130
63
Majste:
Jo, har kollat på några grodor som korallfingergrodan och mjölkgrodan (kanske skumbogrodor?) Något speciellt man ska tänka på med dem?

Medlem i SHF
130
63
Majste:
Crippa skrev:
Om du skulle kunna tänka dig paddor så kan jag tipsa om Agapaddan, väldigt lättskötta paddor samt låg ljudnivå!

Angående grodor så är jag själv intresserad av att skaffa en grupp Korallfingergrodor. Visst låter de en del men det kommer man nog inte bort från. Kan tycka att vissa grodors läte är läckert även om det är högt! 

Tropfrog skrev:
Om paddor är av intresse så skall humlepaddan Melanophryniscus stelzneri vara mycket enkel. För den oinvigde skulle de dessutom lätt förväxlas för grodor.

Mvh
Magnus 

Är definitivt öppen för paddor också! Hur stora blir agapaddor och humlepaddan? 

5384
4125
Tropfrog:
Majste skrev:

Humlepaddan blir inte stor. Honor, max 3.5 cm. Hanarna mindre.

Mvh
Magnus 

248
40
Yoshi123:
Majste skrev:

Agapaddan kan bli uppemot 20 cm om jag inte minns fel.

504
396
Crippa:
Majste skrev:

Dom blir rätt stora Agapaddorna, mellan 15-20cm skulle jag tippa men det finns en del paddor som blir mindre!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild