Export av rödfotad skogssköldpadda till Norge, tips, fallgropar och annat som kan vara bra att veta

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

125
183
Redfoottortoise:
Som många kanske vet så släppte Norge på restriktionerna av import av vissa reptilarter den 15 augusti 2017. Följande arter omfattas :

www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/eksotiske_dyr/reptilene_som_er_lovlige_etter_15_august_2017.27196

Jag har som uppfödare av Rödfotad Skogssköldpadda efter att detta förbud hävdes fått många förfrågningar från Norge. I september skickade jag in ansökan om CITES exporttillstånd av två sköldpaddor till Jordbruksverket och efter diverse malande i byråkratin (bl.a skickar Jordbruksverket iväg detta på remiss till Naturvårdsverket) så fick jag detta godkänt fem månader senare i februari i år ! Tillståndet kostar 400 SEK och kan omfattas av upp till fyra djur.

www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hotadeartercites/importochexportmellaneuochandralander.4.7caa00cc126738ac4e880002334.html

För att få föra in paddorna till Norge, krävs dessutom att en speciell blankett fylls i från Mattillsynet (Norges variant på Jordbruksverket) för varje individ med försäkran om att både  djuret och föräldrarna är är uppfödda i fångenskap och som det skall bifogas fyra (4) bilagor till;

- Köpekontrakt
- Kopia av CITES exporttillstånd
- Färgbild(er) på sköldpaddan
- Allmän information om arten

www.mattilsynet.no/incoming/arts_og_opprinnelsesdokument_for_eksotiske_dyr.27188/binary/Arts-%20og%20opprinnelsesdokument%20for%20eksotiske%20dyr

Sedan är det då dags att ordna med transport... I mitt fall med hjälp av en hjälpsam kollega som pendlar till/från Oslo, helt perfekt ju ? Eller inte...speciellt inte om vederbörande inte skall korsa gränsen med bil, då det nu i vintertider är enklare att flyga. Men hur löser man detta då han inte skall köra mellan Sverige och Norge, utan först ta sig till Danmark och flyga från Kastrup, alltså först till ett annat EU-land ? Jo man får ta kontakt med Tullen här i Sverige så att maskineriet får mala på lite där med !

Till sist så blev det som så att jag fick köra ut till Tullverket vid Öresundsbron och där få CITES-dokumentet stämplat samt att dom hjälpsamma Tulltjänstekvinnorna gjorde en exportanmälan, eftersom paddorna skulle flyga från Danmark. Detta måste göras MINST 48 timmar innan avresa ! Här tog det lite tid, eftersom dom aldrig hade gjort en sådan anmälan till sköldpaddor. Dom hittade inte sköldpaddor i sina stora böcker, men efter att jag tipsat om att dom skulle leta under "reptil" så hittade dom rätt till slut.

Flyga förresten ? Får man flyga med reptiler ? Jodå, enligt min kollega gick det bra hos SAS, bara man varslar dom innan och har djuren som handbagage.  

Vad händer nu då ? Jo nu måste man även varsla Mattillsynet på Gardemoens flygplats (eller den Tullstation där man avser korsa gränsen till Norge), även detta måste göras minst 48 timmar innan ankomst. Sagt och gjort, jag skickar ett långt utförligt mail där jag berättar att samtliga handligar är ifyllda och av vem och hur transporten ska gå till. Får inget svar på detta mail, så jag ringer upp dom. Efter ett par samtal, där dom först meddelar att "detta är såpass nytt, så vi har inga klara besked på hur ni kan eller får föra in dessa två små sköldpaddor till Norge" ! Detta trots att jag följt samtliga regler och fyllt i alla dokument som anges på deras hemsida. "Vi måste ha ett möte om detta, så du får återkomma om en timme". Ok, väntar och ringer upp dom på nytt och får då beskedet att min köpare måste själv hämta sköldpaddorna i Sverige och måste själv föra in dom till Norge ! Man kan alltså INTE använda någon kurir, såvida inte köparen är registrerad som "kommersiell importör" hos Mattillsynet ! Men då kan väl köparen "bara" registrera sig hos er då ? Nja, det är ju inte så enkelt som det låter, utan det tar tid att bli godkänd och dom vet inte hur lång tid det kan ta... Till saken hör även att vederbörande Norska veterinär på Mattillsynet inte var speciellt tillmötesgående, utan den väldigt sura typen. Köparen själv tog även kontakt med henne via telefon för att få klarhet i vad som gäller och hade exakt samma kommentar, med tillägget att "jag tror att detta är ett sätt dom har för dom vill inte ha in några reptiler i Norge" ?

Så nu måste alltså köparen ta sig till Sverige istället för att hämta sköldpaddorna och själv föra in dom till Norge. 

Att observera är även att man riskerar att djuren avlivas på plats av Mattillsynet om något inte är i sin ordning, såsom papper eller identifikation av arten eller identifikation av individen som skall föras in !

CITES export-dokumentet varar förvisso i 6 månader, så i värsta fall tar hela processen ett år.

Så personligen kommer jag ALDRIG NÅGONSIN mer att sälja mina ungar till Norge, detta var både första och sista gången, tyvärr ! 

Tänkte bara dela med mig...

/M 

2966
1648
Hoggaforfan:
Bra att du delade med dig :-)

5390
4130
Tropfrog:
Hmm, vad var det nu Björn Rosengren sa om Norge. Hmmm.

MVH
Magnus

1244
472
leedragon:
Det är bara att skaffa sig  fiskar eller så flytta man nån annanstans :o

504
396
Crippa:
Skitland rent ut sagt.

1244
472
leedragon:
nahh en bit överdrivet, kan tänkta mig 10 länder som är värre. jobbigt möjligvist men inte i närhet av  det beskrivet.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild