Hur fort växer en BCI?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
0
Halling:
Hejsan!
Om man nu köper en BCI juvenil hos en uppfödare, hur långa brukar dom vara då?
Och hur snabbt går det för ormen att gå från juvenil längd till vuxen längd(2meter).
Har också läst att man inte ska ha för stort terrarium för att dom kan bli stressade, hur många terrarium behöver man ha innan den är fullvuxen(2 meter)?

5390
4128
Tropfrog:
Halling skrev:

Har också läst att man inte ska ha för stort terrarium för att dom kan bli stressade

Det tycker jag låter som struntprat. Det skulle innebära att det finns åtskilliga tusen vilda boas som lider av allvarliga stress symptom.

Mvh
Magnus 

6
0
Halling:
Tropfrog skrev:

Det tycker jag låter som struntprat. Det skulle innebära att det finns åtskilliga tusen vilda boas som lider av allvarliga stress symptom.

Mvh
Magnus 

Så då tycker du att jag kan bygga ett terraium till en vuxen BCI på 2 meter på direkten och ha en BCI juvenil i den?

5390
4128
Tropfrog:
Halling skrev:

Så då tycker du att jag kan bygga ett terraium till en vuxen BCI på 2 meter på direkten och ha en BCI juvenil i den?

Ja nu är ju jag inte expert på arten i fråga. Men jag ser ingen anledning varför det inte skulle gå, förutom om du har platsbrist hemma då. Du får säkert bättre svar av någon som kan arten bättre.

Mvh
Magnus 

590
365
SweBoa:
Hej du bör inte ha ett mega terrarie åt en juvenil,  dels för att det djuret kan bli stressad i ett större terrarie
1 om du inte  kompletterar med massa gömställen, 
2 det är lättare o upp fylla djurens levnadskrav i mindre terrarium,  så som värme luftfuktighet.  

Hur stor din framtida juvenil kommer att bli eller hur fort den kommer att växa är svårt att säga, det är väldigt inviduellt, och beroende på vad du ger o hur mycket mat du ger. Mvh Thomas

5390
4128
Tropfrog:
SweBoa skrev:
Hej du bör inte ha ett mega terrarie åt en juvenil,  dels för att det djuret kan bli stressad i ett större terrarie
1 om du inte  kompletterar med massa gömställen, 
2 det är lättare o upp fylla djurens levnadskrav i mindre terrarium,  så som värme luftfuktighet.  

Hur stor din framtida juvenil kommer att bli eller hur fort den kommer att växa är svårt att säga, det är väldigt inviduellt, och beroende på vad du ger o hur mycket mat du ger. Mvh Thomas

1: att bygga miljön så att den passar djuret är väl generellt gällande för alla arter i fångenskap, eller?

2: hur skiljer sig juvenilers behov från adult?

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
15
18
PDD:
Som redan nämnts så är det svårt att säga hur stora dem blir. Men för att lättare veta bör du köpa en ren lokalitet av boa constrictor imperator. Det är inte alla som blir 2 meter. De som blir störst av imperator är colombianska och de som blir minst är från Mexico tarahumara lokalitet. 

Jag skulle börja med ett terrarium som är 80-100x50x50 inreda med mycket växter, grenar, stenar både högt och lågt i terrariumet. Många gömställen bildas då automatiskt! Och skippa fula plastlådor som gömställen och satsa på korkrör istället. 
Mata restriktivt och inte powerfeeding så kommer detta terrarium hålla ett 1-2 år och då kan du gå på ett fullstort terrarium efter det. Tarahumara lokalitet räcker ett 120x60x60 hela livet men om du väljer någon större lokal behöver du ett större ! 

När du väl köper djuret, va noga med bakgrund på föräldrardjuren. 

Rena lokaliteter rockar och slår vilken morphboa som helst ;)

Medlem i GHF
13
2
Kimsson90:
Hej funderar på att skaffa en boa constrictor och hörde att dem sällan blir mer än 2m i fångeskap stämmer det eller köper jag risk för en mega orm :) ??

6
0
Halling:
Kimsson90 skrev:
Hej funderar på att skaffa en boa constrictor och hörde att dem sällan blir mer än 2m i fångeskap stämmer det eller köper jag risk för en mega orm :) ??

Beror på vilken art, Boa Constrictor Imperator(kallas för kejsarboa i sverige) är en mindre art som jag tänkte skaffa, sen finns det andra arter som inte blir lika stora och så är det skillnad mellan hona och hane. :)

590
365
SweBoa:
Går inte och lägga upp bilder här men gå in o kolla på mitt galleri (blandat) 
Där finns en 1.0 som är  8 år väger 8 kg, ca 2,30 lång, ca 30 cm i omkrets.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild