Högt terrarium till kungsboa?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
0
Halling:
Min fundering är att eftersom jag inte kan bygga så långt terrarium så undrar jag om man kan bygga på höjden istället?
Skulle en full vuxen KungsBoa trivas i ett terrarium som är L:150cm H:195cm D:70cm

Tack på förhand!

2966
1648
Hoggaforfan:
Halling skrev:
Min fundering är att eftersom jag inte kan bygga så långt terrarium så undrar jag om man kan bygga på höjden istället?
Skulle en full vuxen kungsboa trivas i ett terrarium som är L:150cm H:195cm D:70cm

Tack på förhand!

Enligt lag får du bara ha en orm upp till 2 meter på den ytan då den klassas som marklevande. 
Men när den nått den längden så kanske du har andra möjligheter. :-)

6
0
Halling:
Hoggaforfan skrev:

Enligt lag får du bara ha en orm upp till 2 meter på den ytan då den klassas som marklevande. 
Men när den nått den längden så kanske du har andra möjligheter. :-)

Tyvärr så har jag inte det, det är det största jag kan bygga.
Men tänkte isåfall köpa en boa constrictor imperator(hane) då jag hört att dom blir 2 meter långa :)

Medlem i DHF
1083
777
Westman:

Halling skrev:

Tyvärr så har jag inte det, det är det största jag kan bygga.
Men tänkte isåfall köpa en boa constrictor imperator(hane) då jag hört att dom blir 2 meter långa :)

Beror på vilken lokalitet det är på  Boa constrictor imperator 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Till många ormar är det bottenytan som är den relevanta, även om man ser till L80. Så höjden är egentligen bara en bonus men man kan INTE kompensera frånfall av bottenyta genom att bygga högre :) Då får man helt enkelt läsa om någon annan art.

Kungsboor blir ju mellan 120 till +350 cm beroende på lokalitet så blir missvisande att bara säga "kungsboa". Alla blandboor som finns på marknaden brukar landa runt 250cm men givetvis många olika parametrar som spelar in på tillväxten hos en orm :)

Men ett högt terrarium som uppfyller kraven för bottenytan är givetvis det bästa eftersom många boa & pytonormar bör kunna ses som både mark-och trädlevande.

Tänk även på att L80 är endast minimåtten för arten, det är självklart att föredra att bygga större än dessa minimått! Större terrarium ger aktivare ormar vilket i sin tur kan bidra till friskare ormar över tid :) Värt att tänka på när man väljer terrarium.

6
0
Halling:
Westman skrev:

Beror på vilken lokalitet det är på  Boa constrictor imperator 

Har du kolla på vilka lokaliteter som blir max 2 meter långa? :)

Medlem i DHF
1083
777
Westman:

Halling skrev:

Har du kolla på vilka lokaliteter som blir max 2 meter långa? :)

www.boa-constrictors.com/   

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild