Vill ha tips på växter som inte är giftiga.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

29
1
Brallan_86:

Som rubriken lyder vill jag bra ha tips på icke/inga giftiga växter man kan ha i ett terrarium. Säkert har denna tråd gått förr, men vill ha tips på sådana växter. Ni ska vara 100% säkra på att de ej är gifiga. Om ni är osäkra, nämn inte växten då alls. Har märkt i andra inlägg att folk nämner gifiga växter till folk som vill ha ogiftiga. Tänker inte härmed säga vad jag ska ha dem till på grund av att då får jag inte det jag vill ha. Har sett i vissa inlägg att folk hjälper till, men på fel sätt. Så snälla nämn inte en växt om ni är osäkra på om den är giftig eller inte, tack ... allt för jag vill vara 100% säker på växterna för det djur jag har kan råka smaka på dem. Därför ska det bara vara 100% giftfria. Jag låter kanske lite sur nu i det här inlägget med, som i ett av mina andra, men det finns vissa orsaker till varför jag låter sur. Många vill hjälpa till på olika sätt och det är bra, men är man osäker eller inte vet exakt om de är giftiga, nämn inte det då eller skriv att du är osäker. Det underlättar för mig och för dig med, vi slipper sitta och bolla fram och tillbaka hela tiden. Sen hjälper det andra människor med här i forumet, om de vill hitta helt 100% ogiftiga växter. Så snälla, följ den regeln här tack. :P

NÄMN INGA VÄXTER OM DU INTE ÄR 100% SÄKER AT DET ÄR OGIFTIGA, TACK.....!

Så drös in med tips. Tack på förhand ... :P

5390
4130
Tropfrog:
Det är nog inte riktigt så enkelt. En växt som kan vara dödligt giftig för ett djur kan vara 100% ogiftig för ett annat. Det som gör det ännu besvärligare är att giftighet i princip klassas efter människan, inte reptiler. Berätta istället vilket djur du tänker dig och fråga vad folk med det djuret har för erfarenheter.

Det som gör det enklare är att djur sällan äter av giftiga växter från deras egen miljö. Så att välja växter som finns naturligt där ditt djur kommer ifrån brukar vara safe.

Mvh
Magnus

23
12
Effis:
Lucky leaves
Spikblad
Centella

Kärt barn har många namn. Jag har denna växt inne hos min groda. Tål värme och fuktighet, får att äta och skall vara ogiftig. Men som kommentaren ovan säger så beror det på vilket djur man har.

29
1
Brallan_86:
Tropfrog skrev:
Det är nog inte riktigt så enkelt. En växt som kan vara dödligt giftig för ett djur kan vara 100% ogiftig för ett annat. Det som gör det ännu besvärligare är att giftighet i princip klassas efter människan, inte reptiler. Berätta istället vilket djur du tänker dig och fråga vad folk med det djuret har för erfarenheter.

Det som gör det enklare är att djur sällan äter av giftiga växter från deras egen miljö. Så att välja växter som finns naturligt där ditt djur kommer ifrån brukar vara safe.

Mvh
Magnus 

Det är till en leguan. :P

321
444
Daniel_S:
Hibiskus

30
55
Conta:
Gå in på Giftinformationscentralens hemsida. Sök på t ex krukväxter.

Klicka på < Växter >.

Där finns ett uppslag till höger - Läs mer  / Växter lista

Hoppas det ger dig något.

//Conny

5390
4130
Tropfrog:
Giftinformatioscentralen ger väl bara information om vad som är giftigt för människor?

Mvh
Magnus 

150
90
HameFall:
www.terrariedjur.se/?page=info&sub=plants

5390
4130
Tropfrog:

Jag tittade bara snabbt och upptäckte direkt en växt som kanske inte är lämplig för leguaner. Silverkallan har en mycket hudirriterande växtsaft och lär dessutom brytas om en leguan trampar på den. Nu vet jag inte hur en leguan reagerar på just det hudirriterande ämnet, men jag skulle undvika den.

Som påpekats tidigare, använd växter som andra har goda efarenheter av tillsammans med det djuret du skall ha om du vill vara säker.

MVH
Magnus

Medlem i DHF
72
112
hansh:
Här kan du få lite tips på växter.
www.thetortoisetable.org.uk
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild