Taggsvansvaran fråga

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

19
17
Naviki:
Halloj!!

Om några månader blir jag med en taggsvansvaran unge, och detta kommer att bli min första varan!
Har allt klart (terrariet/bottenmatrialet/belysning/föda mm) men jag har grubblat på en sak det senaste.

Eftersom att taggsvansvaranen älskar värme och jag har läst att de uppskattar att få tillgången till att kunna "reglera värmen" vid sin solplats.Jag använder sten vid solplatsen just nu men är väldigt osäker på om detta är bra (är orolig för brännskador).Jag har läst att man kan bygga skickt i trä vid solplatsen vilket kan lösa problemet!Om detta är bra så bygger jag givetvis en sådan också.

Letade runt på webben efter just "brännskador hos taggsvansvaranen" men har inte hittat något än konstigt nog!

Mycket tacksam för hjälp! 

Mvh

1275
1725
Falk:
Dom flesta reptiler behöver ju reglera värmen så hur gör du med din skäggagam?

Medlem i SHF
130
63
Majste:
Naviki skrev:
Halloj!!

Om några månader blir jag med en taggsvansvaran unge, och detta kommer att bli min första varan!
Har allt klart (terrariet/bottenmatrialet/belysning/föda mm) men jag har grubblat på en sak det senaste.

Eftersom att taggsvansvaranen älskar värme och jag har läst att de uppskattar att få tillgången till att kunna "reglera värmen" vid sin solplats.Jag använder sten vid solplatsen just nu men är väldigt osäker på om detta är bra (är orolig för brännskador).Jag har läst att man kan bygga skickt i trä vid solplatsen vilket kan lösa problemet!Om detta är bra så bygger jag givetvis en sådan också.

Letade runt på webben efter just "brännskador hos taggsvansvaranen" men har inte hittat något än konstigt nog!

Mycket tacksam för hjälp! 

Mvh

Hej!

Till min taggsvansvaran-bebis har jag en "kall" och en varm sida i terrariet, fuktbox och en ganska stor skål vatten (får plats med minst 3 bäbis varaner i skålen) men den är lätt att rengöra då all smuts verkar hamna där i på något sätt. Har väldigt tjock bottenmaterial (blandat reptilbark och jord), lite mer än 20cm djupt då han gräver som en galning. 

På den varma sidan har jag en värme-spot (solar glo)  i taket och under lampan har jag 3 olika skikt i mitt "värmetorn": 

Botten: två stycken uppochner-vänd glasslådor som jag klippt hål i, så ödlan kan vara på ett varmt, men lite svalare plats.

Mellan: Stor sten som tar åt sig en del av värmen, men som aldrig blir så pass varm att det utgör en fara för varanen.

Överst: Stor "exo terra reptilgrotta" som blir varmast av allt. Spoten är runt 40cm ifrån taket på grottan, så varanen intr kommer för nära värmkällan. 

Min varan spenderar majoriteten av tiden nedgrävd i bottensubstraktet eller solandes på taket av grotta, där de är runt 39-42 grader. Stenen jag använder har aldrig blivit för varm för varanen, men känner du dig alltför osäker med stenarna kan du ändå byta till trä, rekommenderar att du ändå försöker återskapa "skikten" i så fall! 

Mvh

19
17
Naviki:
Falk skrev:
Dom flesta reptiler behöver ju reglera värmen så hur gör du med din skäggagam?

Jo självklart behöver de flesta reptilerna värme! Med skäggisen använder jag en "stor stubbe som går att klättra på" för att minimera risken för brännskador på magen! Samt för att kunna bestämma hur varmt han vill ha det! Vad jag har läst så behöver taggsvansvaranen det varmare och mera bottenmaterial som nämnts ovan! 

1275
1725
Falk:

Naviki skrev:

Jo självklart behöver de flesta reptilerna värme! Med skäggisen använder jag en "stor stubbe som går att klättra på" för att minimera risken för brännskador på magen! Samt för att kunna bestämma hur varmt han vill ha det! Vad jag har läst så behöver taggsvansvaranen det varmare och mera bottenmaterial som nämnts ovan! 

Nu läser du inte vad jag skrev.

Din skäggagam behöver också kunna REGLERA VÄRMEN precis som dom flesta andra reptiler så gör bara samma sak som du redan gör-

Använd en lampa som inte blir för varm och sen är det ju bara att mäta upp temperaturen på solplatsen.

19
17
Naviki:
Falk skrev:
Använd en lampa som inte blir för varm, problemet löst.

Yes! Läste vad du hade skrivit snabbt så ber om ursäkt för att jag missförstod! Tack! 

5488
4198
Tropfrog:
Jag tänker att 40 grader rekommenderas för solplatsen. Då gäller 40 grader oavsett om det är sten eller trä där. Kan ju inte vara någon skillnad, eller?

Mvh
Magnus 

19
17
Naviki:
Tropfrog skrev:
Jag tänker att 40 grader rekommenderas för solplatsen. Då gäller 40 grader oavsett om det är sten eller trä där. Kan ju inte vara någon skillnad, eller?

Mvh
Magnus 

Helt rätt top, så fort jag blir osäker på något så har jag en tendens till att bli mycket fundersam "hyper fokusera" haha! jag vet att sten lagrar värme och blir varmare-varmare,går ju visserligen att mäta med värme-pistol lite då och då!   
Får bli sten gömställen på den kallare sidan som sträcker sig till solplatsen som möts av trä skikt "värmetorn" och givetvis en stor vattenskål någonstans i mitten!

Mvh

66
31
Engel1991:
Tjenare. 

Att din taggsvansvaran kommer bränna sig behöver du inte oroa dig över alls. Det har dokumenterats i det vilda att dom solat där temperaturen på underlaget vart 93 grader celsius. Sålänge du ger dom möjligheten till att reglera så kan du inte få det varmt nog. 

Till skillnad från skäggagamer som ofta ligger kvar trots att det är alldeles för varmt och dom bränner sig. 

Mvh
christian 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:
Engel1991 skrev:
Tjenare. 

Att din taggsvansvaran kommer bränna sig behöver du inte oroa dig över alls. Det har dokumenterats i det vilda att dom solat där temperaturen på underlaget vart 93 grader celsius. Sålänge du ger dom möjligheten till att reglera så kan du inte få det varmt nog. 

Till skillnad från skäggagamer som ofta ligger kvar trots att det är alldeles för varmt och dom bränner sig. 

Mvh
christian 

Har du någon länk till källa?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild