Vad för orm?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
IsabellsHamsterhem:

Har börjat tänka lite på att eventuellt skaffa en orm.

Jag har inte läst på så mycket och kommer inte skaffa den på några månader, så kommer hinna läsa på och skaffa allt som behövs innan den köps. Så ni kan vara lugna. På väg att komma över min ormfobi, skulle det vara så att jag i början inte vågar mata eller behöver hjälp så har jag erfaret folk i familjen! Ormen kommer inte behöva gå hungrig eller bli försummad p.g av min rädsla.

Men först skulle jag vilja fråga vilka ni tycker är lämpliga till mig.

Jag vill ha en orm som inte vill komma ut utan den ska vara i terrariet, den får gärna vara liten och söt. Jag har mest fastnat för regnskogs typer och vill inte ha någon med "utåtståendehud" utan vill ha en med slät då jag tycker de andra ser väldigt läskiga ut (på väg att komma över min ormfobi). Jag vill gärna ha en som är lätt att mata, och okomplicerad. Målet är att jag ska våga ta ut den och hantera den men det är långt in i framtiden så om det inte passar ormen så är det inga problem utan jag anpassar mig. Men vill inte ha tvång på mig att behöva ta ut den!

Vill inte ha någon som är väldigt "bitsk" av sig, även om jag är väl medveten om att alla ormar kan bitas om de hanteras fel eller blir skrämda.

Jag vill INTE behöva mata den med hela byten. Insekter är gränsen för hela byten. Så undrar vad för orm man kan ha som man kan mata med annat? Kan mata med animalier men inte hela byten.

Och gärna en som man kan ha i ett 80x35cm terrarium, går det absolut inte så köper jag ett större men har redan ett lämpligt sådant hemma så hade varit smidigt om det funkat!

Vad tror ni kan funka?

5390
4128
Tropfrog:
Det jag spontant tänker på är strumpebandssnokar, thamnophis. Det finns massor av vackert färgade arter och de blir inte så stora. Dessutom är de mycket aktiva. Även om de är aktiva så är de så lätta att de inte river sönder inredningen. De går bra att hålla i par om man vill. Och det bästa för dig....Många arter äter fisk i naturen, kanske bättre för dig än däggdjur?

Hela djur som mat vet jag inte om du kommer ifrån.

Mvh
Magnus 

283
366
Cartaq:
Sinaloamjölksnokar (Lampropeltis triangulum sinaloae) är riktigt läckra, dock så blir de uppemot 140cm fullvuxna och ditt terrarium kommer få bytas ut med åren. Ormfobin är över innan du ens har hunnit mata ormen, vilken du nu väljer.
Gällande maten så är det inte så många som går på vegetarisk eller fisk, de flesta äter gärna kött och hela byten ex möss/råttor.  
Många börjar med kungspyton (även jag), att de matvägrar såg jag aldrig som något problem i början på karriären. man experimenterade sig fram med diverse orsaker tills de började äta igen helt enkelt.  

3
0
IsabellsHamsterhem:

Jag läste om någon som gav någon slags korv till ormar? Som tydligen skulle vara likt helt byte men ändå inte vara helt byte? Vet inte hur vanligt det är eller hur lätt det är att få tag på?

Om det är däggdjur eller inte kvittar. Vill inte ge hela byten :/ Kan dock ge "köttbitar" och sådant. Vill bara inte se hela djuret ligga där helt dött och fryst liksom.

Hur menar du med aktiva? Asså kommer de att försöka rymma om jag öppnar och försöka komma fram och röra mig? Eller mer att de rör mycket på sig? :)

Jag blev livrädd över någon liten typ 30cm snok ute i skogen en gång så jag har verkligen fobi. Men har nu börjat våga mig närmre glasen i butiker och på zoon och tycker de är rätt charmiga. Var en jättesöt som tittade upp från badet varje gång någon gick förbi. Var typ 2m lång så sjukt stor men jättesöt haha!

87
25
luzsmi:
IsabellsHamsterhem skrev:
Jag läste om någon som gav någon slags korv till ormar? Som tydligen skulle vara likt helt byte men ändå inte vara helt byte? Vet inte hur vanligt det är eller hur lätt det är att få tag på?

Om det är däggdjur eller inte kvittar. Vill inte ge hela byten :/ Kan dock ge "köttbitar" och sådant. Vill bara inte se hela djuret ligga där helt dött och fryst liksom.

Hur menar du med aktiva? Asså kommer de att försöka rymma om jag öppnar och försöka komma fram och röra mig? Eller mer att de rör mycket på sig? :)

Jag blev livrädd över någon liten typ 30cm snok ute i skogen en gång så jag har verkligen fobi. Men har nu börjat våga mig närmre glasen i butiker och på zoon och tycker de är rätt charmiga. Var en jättesöt som tittade upp från badet varje gång någon gick förbi. Var typ 2m lång så sjukt stor men jättesöt haha!

Om du kan få tag på en så kan du kanske skaffa en ägg-ätande orm. Alltså att du inte behöver mata den med döda möss/råttor. De är väldigt lätta att ta hand om, du lägger bara några ägg i terrariet, men du kan inte ha vanliga ägg utan typ finkägg. Men de är inte jättelätta att hitta..

5390
4128
Tropfrog:
IsabellsHamsterhem skrev:

Rör på sig mycket, men flyr undan när du öppnar. Ormar tycker inte om att bli hanterade och kommer inte att komma fram till dig för att vilja bli kelade. Det är inga hundvalpar.

Har du sökt på thamnophis? Jag har svårt att se någon vara rädd för dem utan att ha skå allvarligt fobi att införskaffande av orm är helt uteslutet.

Men hela djur fobi får du nog komma över. Äter du själv räkor eller kräftor?

Mvh
Magnus 

3
0
IsabellsHamsterhem:

Fink ägg kan nog vara svårt :/ Men hörde något om vaktel ägg?

Jag är rädd för dem och lösa ormar har jag viss fobi för.

Nej, jag kan INTE komma över att ge hela djur. Det är något jag inte vill göra. Nej, jag äter varken räkor eller kräftor. :)

14
6
reutan:
Har svårt att tänka mig att det finns en orm med dina krav, dom som äter insekter är svåra djur att hålla då dom behöver hög luft fuktigthet M.M
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild