Har börjat tänka lite på att eventuellt skaffa en orm.
Jag har inte läst på så mycket och kommer inte skaffa den på några månader, så kommer hinna läsa på och skaffa allt som behövs innan den köps. Så ni kan vara lugna. På väg att komma över min ormfobi, skulle det vara så att jag i början inte vågar mata eller behöver hjälp så har jag erfaret folk i familjen! Ormen kommer inte behöva gå hungrig eller bli försummad p.g av min rädsla.
Men först skulle jag vilja fråga vilka ni tycker är lämpliga till mig.
Jag vill ha en orm som inte vill komma ut utan den ska vara i terrariet, den får gärna vara liten och söt. Jag har mest fastnat för regnskogs typer och vill inte ha någon med "utåtståendehud" utan vill ha en med slät då jag tycker de andra ser väldigt läskiga ut (på väg att komma över min ormfobi). Jag vill gärna ha en som är lätt att mata, och okomplicerad. Målet är att jag ska våga ta ut den och hantera den men det är långt in i framtiden så om det inte passar ormen så är det inga problem utan jag anpassar mig. Men vill inte ha tvång på mig att behöva ta ut den!
Vill inte ha någon som är väldigt "bitsk" av sig, även om jag är väl medveten om att alla ormar kan bitas om de hanteras fel eller blir skrämda.
Jag vill INTE behöva mata den med hela byten. Insekter är gränsen för hela byten. Så undrar vad för orm man kan ha som man kan mata med annat? Kan mata med animalier men inte hela byten.
Och gärna en som man kan ha i ett 80x35cm terrarium, går det absolut inte så köper jag ett större men har redan ett lämpligt sådant hemma så hade varit smidigt om det funkat!
Vad tror ni kan funka?