Lampa till leopardgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Unwerth:
Hej hej! 

Jag är helt ny gällande det här och undrar vilken form av lampa en leopardgecko ska ha. Om jag fattat rätt behöver de inte UVB men det skadar inte. Men hur stark borde lampan vara? Alltså hur många k ungefär?

5488
4198
Tropfrog:
K står för kelvin och är ett mått på ljusets färg. Vill du veta ljusstyrka som den upplevs för mänskliga ögat så skall du fråga efter lumen. Men för leopardgeckos är väl egentligen vilken värme lampan avger viktigare än hur starkt ljuset är. Vilken värme det blir av lampan beror lite på burkens storlek och omgivande temperatur.

Det finns de som är bättre än mig på arten som kommer att ge bättre svar.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
130
63
Majste:

Unwerth skrev:
Hej hej! 

Jag är helt ny gällande det här och undrar vilken form av lampa en leopardgecko ska ha. Om jag fattat rätt behöver de inte UVB men det skadar inte. Men hur stark borde lampan vara? Alltså hur många k ungefär?

När jag köpte min första leopardgecko blev jag rekommenderad att defenitivt ha UV-ljus till dem för att motverka bensjukdommar, speciellt under juvenilperioden till vuxen. Har själv kört lysrör med UVB-ljus över hela terrariet och haft en värmelampa på ena sidan för att skapa olika värmenivåer. Man kan också ha en värmematta under på den varma sidan så man verkligen har koll på nivåerna

Citerar också "Temla" som jag tyckte hade en bra åsikt i ämnet! Hoppas det går bra!

- Jag kan bara säga vad jag skulle göra, och jag skulle byta ut ett av lysrören till ett UVB lysrör 5.0. för jag anser att de flesta djur behöver UV oavsett om de är nattdjur och leopardgeckos kan ofta titta fram under dagen. Som värmelampa kan du ha en vanlig glödlampa ovanpå terrariet som inte behöver vara så stark då du ju redan har värmematta. Du kanske inte ens behöver någon värmelampa förrän till vintern om det blir kallare i terrariet. Leopardgeckos är känsliga för hög värme så var försiktig så det inte blir för varmt och mät noga. 

15
22
Aloe:
Hi,

Short answer: no light source is needed for leopard geckos. Using UV light could be dangerous to leopard geckos.

Leopard gecko is nocturnal animal which is sensitive to light. They do not have to be exposed to UV light like some diurnal specie. Strong lighting could make them stressed. I used to have a gecko from the other. Its previous owner used the lamp as the heating source. Both eyes of this gecko are burned and damaged badly.

Choose the heating map as the heat source. It is good that the heat is from the bottom rather than side or above. 

Leopard geckos need to have adequate calcium and vitamins every week, otherwise they can develop serious issues including metabolic bone disease (MBD). In particular, use the calcium with D3 supplement.   

Reference: www.geckoboa.com/leopard-gecko-care-sheet.html

Mvh
Lee 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild