Vart kan jag hitta glas som passar till terrariebygge?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

14
4
Lilgot:
Hej! 
Har tänkt att skaffa mig en kungsboa närmare sommaren så att jag har läst på tillräckligt innan jag skaffar den.
Jag hade också tänkt bygga mitt terrarie själv, men vet inte vad det är för glas jag ska använda.
Tack på förhand.

MVH Leon

217
277
Lordguras:
Lokal glasmästare 

14
4
Lilgot:
Tack!

5477
4193
Tropfrog:
Det du skall ha är så kallat float glas. Det är helt vanligt ohärdat fönsterglas. Fast du skall ha tjockare än fönster. Vill du lyxa till det så skaffar du front rutorna i opti White. Dyrt, men många anser det vara värt. Mät och räkna noga innan du går till glasmästeri, det brukar vara dyrt att justera några mm som blivit fel eftersom det inte går att skära, måste slipas ner. Tänk på att lämna 1-2 mm för fogen, glas som ligger dikt an spricker mycket lättare.

Kolla några olika glasmästare, priserna kan skilja grovt beroende på om de har spillskivor över från nåt stort bygge eller måste köpa hem hela ark för att skära till dig.

Se till att få pris på glas med gradad och polerad kant. Oslipad kant kan skära dig när du jobbar och ser fult ut.

De flesta som har kp brukar bygga i trä med bara fronten i glas. Det blir billigare och jämnare värme.

Mvh
Magnus

283
366
Cartaq:
Jag använder mig utav 6mm laminerat skyddsglas 

5477
4193
Tropfrog:
Cartaq skrev:
Jag använder mig utav 6mm laminerat skyddsglas 

Härdat glas är ingen höjdare när det spricker. Det blir miljoner små glasskärvor. Laminering gör att de håller ihop och inte ligger i en hög på botten. I ohärdat glas blir det bara en spricka, men i övrigt intakt.

Sen spelar det ingen roll förrän det spricker. Innan dess är det bara den skillnaden att float glas går att skära och slipa vilket inte går med härdat glas. Och kostnaden förstås. Floatglas är billigare,. Eftersom laminerat skyddsglas är dyrare, svårare att justera och inte ger några fördelar för terrarium så är float glas vanligare.

Mvh
Magnus 

2966
1648
Hoggaforfan:
Tropfrog skrev:

Härdat glas är ingen höjdare när det spricker. Det blir miljoner små glasskärvor. Laminering gör att de håller ihop och inte ligger i en hög på botten. I ohärdat glas blir det bara en spricka, men i övrigt intakt.

Sen spelar det ingen roll förrän det spricker. Innan dess är det bara den skillnaden att float glas går att skära och slipa vilket inte går med härdat glas. Och kostnaden förstås. Floatglas är billigare,. Eftersom laminerat skyddsglas är dyrare, svårare att justera och inte ger några fördelar för terrarium så är float glas vanligare.

Mvh
Magnus 

Har man gift så är laminerat glas att föredra men behöver inte vara härdat. Alt en skiva härdat och en ohärdad så får man det bästa av båda världarna

283
366
Cartaq:
Kort och gott, - går glaset sönder så får man byta ut det vilket som...

5477
4193
Tropfrog:
Cartaq skrev:
Kort och gott, - går glaset sönder så får man byta ut det vilket som...

Nja, det är många som lagar sprucken bottenruta genom att limma på en extra ruta. Det går inte med härdat.

Hoggaforfan: jag tog för givet att allt skyddsglas är härdat, men så är det kanske inte? Jag kan se fördelen med laminerat glas när man håller gift. Men vad menar du är fördelen med härdat?

Mvh
Magnus 

283
366
Cartaq:
Tropfrog skrev:

Nja, det är många som lagar sprucken bottenruta genom att limma på en extra ruta. Det går inte med härdat.

Hoggaforfan: jag tog för givet att allt skyddsglas är härdat, men så är det kanske inte? Jag kan se fördelen med laminerat glas när man håller gift. Men vad menar du är fördelen med härdat?

Mvh
Magnus 

Nu snackar vi väll ändå om skjutglas som beställs av glasmästaren och som TS efterfrågar i denna tråden. 
men för att forstätta på din diskussion så går det hur bra som helst att komplettera med en extra bottenplatta.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild