Paludariumbygge

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

97
42
Micke81:
Då var det dags igen!! Efter en tids frånvaro från hobbyn och i stort sett djurtomt så har man fått suget tillbaka. Har sålt nästan allt. Det ända som vart kvar var 2 st leopardgeckos. Från början mest för sonens skull :) Höll på och städade i källaren härom helgen och hittade då ett glasterrarium som stod tomt på en hylla.
Kände direkt att här måste ju göras nått kul. Har varit väldigt sugen på att bygga ett paludarium en längre tid så det var bara att köra igång. 
Storleken på terrariet är 80X40X40. Ska bli en härlig regnskogsmiljö är tanken. Och sen kan det nog bli några pilgift i det.

Tänkte uppdatera vart efter hela tiden byggets gång för de som är intresserade :)
Frågor, funderingar och tips är bara att ösa på med.

Mvh Micke

97
42
Micke81:
Har börjat med att bottenborra terrariumet i vattendelen så det ska bli enkelt att byta vatten. Sen har jag siliconat fast 3 glasbitar som avskiljare till landdelen.

97
42
Micke81:
Började för några dagar sen att göra bakgrund. Hittade några gamla rötter och trädelar. Så siliconade fast dem och sen lite fogskum. På högra sidan har jag gjort ett vattenfall och så har det även kommit dit en rot till på högra väggen.

97
42
Micke81:
När bakgrunden nu är klar och jag även har fått dit är par krukor som det ska planteras nån rolig växt så var det dags att limma fast plantagen soil. Siliconade först hela bakgrunden och lät det torka. Och nu har jag precis strykt på ett lager silicon till och tryckt dit bakgrundsmaterialet. Så nu är det bara vänta ett par dagar så det får torka.

5477
4193
Tropfrog:
Härligt! Välkommen tillbaka till hobbyn. Denna tråden skall följas.

Mvh
Magnus 

97
42
Micke81:
Nu börjar bakgrunden att ta form

97
42
Micke81:
Limmade dit lite skifferplattor i vattenfallet. Min förhoppning är att det kommer växa mycket runt så de mest kommer skymtas bland växterna.

5477
4193
Tropfrog:
Ser bra ut. Är det torvmix rätt igenom? Eller har du skurit bort torv för att sätta ny igen?

Mvh
Magnus 

97
42
Micke81:
Tropfrog skrev:
Ser bra ut. Är det torvmix rätt igenom? Eller har du skurit bort torv för att sätta ny igen?

Mvh
Magnus 

Jag började med fogskum. Sen siliconade jag hela bakgrunden ett varv. Sen siliconade jag igen och hällde på torvmixen. Sen vart de lite ställen där de inte fastnade så jag fick komplettera ett par varv till.
Hoppas det var svar på din fråga?

Med vänlig hälsning, Micke

240
183
Mickee:
Micke81 skrev:
Då var det dags igen!! Efter en tids frånvaro från hobbyn och i stort sett djurtomt så har man fått suget tillbaka. Har sålt nästan allt. Det ända som vart kvar var 2 st leopardgeckos. Från början mest för sonens skull :) Höll på och städade i källaren härom helgen och hittade då ett glasterrarium som stod tomt på en hylla.
Kände direkt att här måste ju göras nått kul. Har varit väldigt sugen på att bygga ett paludarium en längre tid så det var bara att köra igång. 
Storleken på terrariet är 80X40X40. Ska bli en härlig regnskogsmiljö är tanken. Och sen kan det nog bli några pilgift i det.

Tänkte uppdatera vart efter hela tiden byggets gång för de som är intresserade :)
Frågor, funderingar och tips är bara att ösa på med.

Mvh Micke

Hejsan!
Snyggt bygge!
Ser att det är ett Hornbach terrarium, har funderat hur mycket som försvinner längst ner botten av ventilationsarrangemanget dom har, 5cm av djupet?
Verkligen snyggt bygge, tummen upp!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild