Jag är väldigt tveksam till att blanda arter men jag tycker inte det är omöjligt. Det är inte rättvist att jämföra med djur i det vilda eftersom terrariedjur alltid har ett begränsat område att röra sig på vilket gör att de inte kan springa all världens väg om de nu skulle vilja/behöva det. Det finns herpare som gör ett jättebra jobb med att inreda sina terrarier så att de efterliknar djurens naturliga habitat men jag skulle inte vilja påstå att det är jättemånga som verkligen lyckas. Här tänker jag framförallt på gömställen som terrariedjuren kan behöva men även på miljön i övrigt. Även djurparker och djurbutiker tycker jag inte riktigt man kan jämföra med. De har ofta helt andra krav på sig med att de måste sälja djur för att "gå runt" alternativt visa upp djur för besökare. Själv kan jag ta det onda med det goda i de lägena eftersom jag tycker att djurparker och djurbutiker är viktiga ambassadörer för herptilhobbyn. Så även om djurbutiken eller djurparken gör på ett visst sätt så betyder inte det att det är bästa sättet och här kan det vara på sin plats att säga "don't try this at home". Om man tänker på djurparker har de ofta tillgång till mer plats och större expertkunskaper (men inte alltid). Ska man blanda arter ska man ha riktigt djupa kunskaper. Det är vad jag anser :)
Själv håller jag bara på med ormar och jag vill inte ens blanda flera individer i terrarierna även om de är av samma art. Anledningarna till detta är många men bland annat så tycker jag att man får mer kontroll över ormen och dens hälsa genom att veta exakt vem det är som har bajsat, spytt, ömsat osv. Däremot kan det kanske hända att ödlor, fiskar, sköldpaddor och andra djur, som jag inte har någon jättebra kunskap om, är lättare (mindre tabu) att ha tillsammans, än vad ormar är.
isdrake: tyvärr har jag ingen vidare kunskap och inga förslag om djuren du pratar om men du verkar så himla noggrann och påläst så jag är övertygad om att du kommer att klara att ha olika arter tillsammans om du vill det.
:)