Groda ?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
Fakie:
Tja, undrar om nån expert här vet en grodart som skulle funka bra i ett akvarium som ska bli ett paludarium ,                                          Land massan kommer vara kanske 40% så viktigt att grodan gillar vatten ,inte behöver ett baskingspot och inte blir ett problem för mina cherry shrimps och rasboras och att den inte är förstor.

5384
4125
Tropfrog:
Det finns inte många grodor inom hobbyn som är så små att inte vuxna cherrys blir en åtminstone teoretisk munsbit.

Om du kan acceptera att cherrys yngel blir mat så kan du kanske ha Hymenochirus boettgeri..jag vet dock ingen som provat.

Mvh
Magnus 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:
Du skulle kunna prova med orientaliska klockgrodor (Bombina orientalis), men det finns som sagt en risk att de kanske tar en räka.

2966
1648
Hoggaforfan:
Ingen groda kräver basking spot, de flesta skulle dö av det. Några skulle klara det men ingen vad jag vet har någon glädje av det.

Risken tror jag är betydligt mindre vid Bombina än boettgeri då Bombina verkar föredra maten på land.

4
0
Fakie:
Tropfrog skrev:
Det finns inte många grodor inom hobbyn som är så små att inte vuxna cherrys blir en åtminstone teoretisk munsbit.

Om du kan acceptera att cherrys yngel blir mat så kan du kanske ha Hymenochirus boettgeri..jag vet dock ingen som provat.

Mvh
Magnus 

Aa men är inte dom grodorna bara under vattnet bara typ? Behöver en groda som land djur , Gör inte så mycket om den skulle äta några yngel så länge den liksom inte rör Rasboras fiskarna och de  vuxna räkorna.

4
0
Fakie:
anders skrev:
Du skulle kunna prova med orientaliska klockgrodor (Bombina orientalis), men det finns som sagt en risk att de kanske tar en räka.

Aa börjar luta mot denna grodan nu 

4
0
Fakie:
Hoggaforfan skrev:
Ingen groda kräver basking spot, de flesta skulle dö av det. Några skulle klara det men ingen vad jag vet har någon glädje av det.

Risken tror jag är betydligt mindre vid Bombina än boettgeri då Bombina verkar föredra maten på land.

Haha Aa tror jag har blandat ihop det lite men dom behöver inte en extra värmekälla*?

2966
1648
Hoggaforfan:
Fakie skrev:

Haha Aa tror jag har blandat ihop det lite men dom behöver inte en extra värmekälla*?

De kan behöva en värmematta/kabel men oftast räcker belysningen. Beror lite på hur varmt man har i rummet, hur mycket lampor man har etc

44
37
Strigel:

Occidozyga Lima kan nog funka bra. De äter bara ovanför vattenytan (enligt mina erfarenheter iaf) och ligger och flyter i vattnet med ögonen ovanför ytan och väntar på byten. Enstaka gånger sätter de sig uppe på land. Jag har några killifiskar hos mina tre grodor i ett paludarium och fiskarna klarar sig fint iaf, trots rimlig "bite size".

Bra foder till dessa är Buffalolarver eller små mjölmaskar. Jag har tränat mina att äta från pincett också så jag kan mata med allt möjligt dött.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild