Bönsyrsan har slutat äta!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

13
22
pejni:
Hej! Jag har sökt runt både på google och här i forumet och ser att det inte är ovanligt med matvägrande bönsyrsor, men alla har varit i samband med molt och stämmer inte riktigt in på mitt problem.

Jag köpte henne (kan vara en hane dock) på Expo Sthlm 26/1 och hon har varit väldigt matglad sedan början. Jag matade henne med rätt små ryssar då jag vet att de kan ta större byten men jag ville inte överrumpla henne. Matade varannan dag i början då bytet var så litet. 
Hon tvekade aldrig utan fångade ur pincetten direkt. En gång tappade jag ryssen (som denna gång var rätt stor) och den klättrade upp på inredningen och hon tog den själv. Så hon är inte lat/rädd. 

För ungefär en vecka sedan började hon springa ifrån bytet. Jag misstänkte på en gång att det var dags för molt. För hon är sub-adult, vet bara inte vilken L hon är på. Hennes skal ser ljusare ut men det har gjort det i en vecka nu och under samma tid har hon inte ätit. Ska det verkligen ta så lång tid? 
Jag har sprayat för att hålla luftfuktigheten runt 70 och hjälpa henne med molten. 

Ska jag sätta henne i en "matlåda" med en ryss eller ska jag ha is i magen?
Läste att de kan gå 2 v utan mat men blir ju orolig ändå. 
Har testat både stora och suuuuupersmå ryssar men hon bara ignorerar eller springer ifrån.

EDIT: Hon är ca 5 cm. S. Gastrica

Tacksam för råd!

EDIT: Satte henne i en liiiten petbox med en kackerlacka nu. Hon ser intresserad ut.

Medlem i GHF
3136
1747
EmanuelKarl:
pejni skrev:
Hej! Jag har sökt runt både på google och här i forumet och ser att det inte är ovanligt med matvägrande bönsyrsor, men alla har varit i samband med molt och stämmer inte riktigt in på mitt problem.

Jag köpte henne (kan vara en hane dock) på Expo Sthlm 26/1 och hon har varit väldigt matglad sedan början. Jag matade henne med rätt små ryssar då jag vet att de kan ta större byten men jag ville inte överrumpla henne. Matade varannan dag i början då bytet var så litet. 
Hon tvekade aldrig utan fångade ur pincetten direkt. En gång tappade jag ryssen (som denna gång var rätt stor) och den klättrade upp på inredningen och hon tog den själv. Så hon är inte lat/rädd. 

För ungefär en vecka sedan började hon springa ifrån bytet. Jag misstänkte på en gång att det var dags för molt. För hon är sub-adult, vet bara inte vilken L hon är på. Hennes skal ser ljusare ut men det har gjort det i en vecka nu och under samma tid har hon inte ätit. Ska det verkligen ta så lång tid? 
Jag har sprayat för att hålla luftfuktigheten runt 70 och hjälpa henne med molten. 

Har testat både stora och suuuuupersmå ryssar men hon bara ignorerar eller springer ifrån.

Hon är ca 4 cm. Är en zofobas för stor om jag ska byta foder? 

Tacksam för råd! 

Vilken art är det?

13
22
pejni:
EmanuelKarl skrev:

Vilken art är det?

S. Gastrica!

29
20
astrolindgren:
Olika arter kan matvägra olika länge, min Gongylus åt inte på lite över en vecka innan hon ömsade medan min Hierodula åt dagen innan. Bästa sättet att se om de behöver äta är att kolla på bakkroppen, är den rund och fin behöver du inte oroa dig :) Kan du lägga upp en bild kanske?

edit: Slänger in en bild på min Hierodula ca 4 dagar innan hon blev vuxen, man kan se på segmenten (de ser uppblåsta ut) på bakkroppen och hennes wing buds att det snart är dags

13
22
pejni:
astrolindgren skrev:
Olika arter kan matvägra olika länge, min Gongylus åt inte på lite över en vecka innan hon ömsade medan min Hierodula åt dagen innan. Bästa sättet att se om de behöver äta är att kolla på bakkroppen, är den rund och fin behöver du inte oroa dig :) Kan du lägga upp en bild kanske?

edit: Slänger in en bild på min Hierodula ca 4 dagar innan hon blev vuxen, man kan se på segmenten (de ser uppblåsta ut) på bakkroppen och hennes wing buds att det snart är dags

Vad fin hon är!

Hon är inte tunn än. Lite tunnare än hon var när hon åt bra dock. Wing budsen ser kanske lite svullna ut så anar att det kommer en molt strax. 

29
20
astrolindgren:
Ser inte ut att vara någon fara, ha lite is i magen så borde den ömsa när som helst. När mina honor skulle bli vuxna märkte jag att de släpade lite extra när de kröp runt på mig, som att bakkroppen var för tung.
Sen skulle jag nästan våga mig på att gissa att din är en hane! Om du tittar på bilden jag lade upp så kan du räkna segmenten på bakkroppen, honor har oftast 6 stycken medan hanar har fler. Ser inte jättebra på din bild men räknar mig till 8 eller 7 beroende på hur jag räknar. Hanar äter generellt mindre än honor.

13
22
pejni:
astrolindgren skrev:
Ser inte ut att vara någon fara, ha lite is i magen så borde den ömsa när som helst. När mina honor skulle bli vuxna märkte jag att de släpade lite extra när de kröp runt på mig, som att bakkroppen var för tung. Dens wing buds ser inte jättestora ut, finns det en chans att den är pre sub?
Sen skulle jag nästan våga mig på att gissa att din är en hane! Om du tittar på bilden jag lade upp så kan du räkna segmenten på bakkroppen, honor har oftast 6 stycken medan hanar har fler. Ser inte jättebra på din bild men räknar mig till 8 eller 7 beroende på hur jag räknar. Hanar äter generellt mindre än honor.

Jag frågade försäljaren dagen efter men han kunde såklart inte komma ihåg vilken L den var, då han sålt några i olika storlek under mässan, så jag har ingen aning! Jag är en rookie! Haha

Angående segmenten så läste jag på flertaler sidor som du säger att honan har färre, men också att det absolut säkraste sättet att avgöra var tjockleken på antennerna. Honornas är som hårstrån och hanars tjockare, och att man kunde avgöra detta väldigt långt innan de blir adulta. Dennes är supertunna. 
Jag har dock inte hittat något sätt att avgöra kön specifikt för S.Gastrica så jag är tveksam.

Men jag medger att jag mest hoppas på att det är en hona för jag vill ha en matglad böna, då jag hört precis som du säger igen att hanarna ofta äter mindre (och dessutom blir mindre i storlek och sedan även kan flyga *huu* ). Sen att jag bestämt mig för att alla våra djur är hanar (trots okönade) så jag ville variera mig lite, haha!

Hon vägrade äta i petbox och åter igen med pincett.
I petboxen attackerade hon ryssen men den satt mitt i vinkeln så hon missade varje gång. Jag tänkte sätta ihop dem i en djup tallrik (som inte har 90graders vinklar) nästa gång och se om hon lyckas bättre! 

Stort tack för dina svar! Känner mig lite lugnare för stunden i alla fall

29
20
astrolindgren:
Det med antennerna gäller främst för bönsyrsor inom familjen Empusidae, som Gongylus och Idolomantis där hanarna har tjockare och fjäderliknande antenner. Hos andra arter brukar hanarna ha, om inte tjockare, längre antenner! För jämförelese, Polyspilota griffinii och Gonylus gongylodes, båda hanar:

Och ja haha, hanarna kan flyga men oftast springer de bara väldigt fort. Lyckades få en Polyspilota griffinii-hane som skrämde livet ur mig när jag skulle plocka ut honom för första gången efter att han blev vuxen, aldrig sett en så snabb bönsyrsa. Sen kan man kanske tycka att försäljare borde skriva upp vilket stadie deras djur är i haha men det är kanske nitpicky av mig.

Lycka till!

Medlem i GHF
3136
1747
EmanuelKarl:
pejni skrev:

Vad fin hon är!

Hon är inte tunn än. Lite tunnare än hon var när hon åt bra dock. Wing budsen ser kanske lite svullna ut så anar att det kommer en molt strax. 

Garanterat en hane.  Har nog aldrig sett en så uppenbar hane. Det där med antennerna är ju lite svårt om man inte har att jämföra med. Har man hane och hona så är det lätt att se skillnad på. Segmenten är lätt att bara räkna. Honornas är ännu tunnare än dessa. Sedan tror jag inte den är subadult, utan snarare semiadult (2 öms kvar). Visserligen har min tidiare Sphodromantis som jag behöll tills vuxen storlek lurat mig rejält, har inte svinkoll på Gastrica heller, men och andra sidan verkade den vara felartad (S.lineola blir INTE 6 cm...) Har för mig att det är 7-8 ömsningar så lyp L5/L6 är den är men är inte säker. Den ser så tjock ut att det är lugnt. Till skillnad från honor så brukar hanar sluta äta när de är för tjocka.

388
460
australis66:
pejni skrev:

EDIT: Hon är ca 5 cm. S. Gastrica

Tacksam för råd!

EDIT: Satte henne i en liiiten petbox med en kackerlacka nu. Hon ser intresserad ut.

Öms heter det..
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild