Ung afrikansk oxgroda nedgrävd länge?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

6
3
Egon:
Hejsan!

Jag har en Pyxicephalus adspersus, afrikansk oxgroda som jag köpte på mässan i Malmö i december.
Kön och ålder vet jag inte, men den är ung, ca 5-7 cm nos till bak.
Den har nu legat konstant nedgrävd i 2 veckor vilket jag tycker känns märkligt. Tidigare har den gärna grävt ner sig men alltid kommit fram var kväll/natt. Nu kommer den inte fram alls, inga spår överhuvudtaget från den.
Jag grävde fram den för några dagar sedan, bara så att jag såg den och kunde bekräfta att den lever. Men den täckte över sig själv igen efter ett par timmar.

Kan det vara så att den dvalar?
Är det lämpligt att en såpass ung groda dvalar? 
Tycker ju att den skulle behöva äta när den är så ung. 
Fuktigt har den, jag vattnar varje dag. Jag provade också att tillföra lite värme underifrån för att se om den kom fram.
Jag vet inte om jag gör något fel eller om detta är helt normalt även för väldigt unga djur. Vuxna djur vet jag kan dvala i flera månader. 

Hoppas att någon kan hjälpa mig, tacksam för svar! 

Mvh :)

8
2
Nicklas451:
Hej har för mig att dom nästan alltid ligger ner grävda har haft pacman och det va samma där och har man värmematta under så vill dom ligga där nergrävda helatiden

388
460
australis66:
Nicklas451 skrev:
Hej har för mig att dom nästan alltid ligger ner grävda har haft pacman och det va samma där och har man värmematta under så vill dom ligga där nergrävda helatiden

Varken min pacman eller min oxgroda ligger nedgrävda. 

8
2
Nicklas451:
australis66 skrev:

Varken min pacman eller min oxgroda ligger nedgrävda. 

Okej är väl olika har du värmematta under?

6
3
Egon:
Nicklas451 skrev:

Under dagen har min i stort sett alltid legat nedgrävd, men kommit fram varje kväll eller natt.
Nu har den alltså inte grävt upp sig överhuvudtaget en endaste gång under 2 veckor. 
Värmemattan som jag satte under terrariet var bara för att testa och se om det hjälpte, den tog jag bort igen efter 2 dygn.

8
2
Nicklas451:
Egon skrev:

Under dagen har min i stort sett alltid legat nedgrävd, men kommit fram varje kväll eller natt.
Nu har den alltså inte grävt upp sig överhuvudtaget en endaste gång under 2 veckor. 
Värmemattan som jag satte under terrariet var bara för att testa och se om det hjälpte, den tog jag bort igen efter 2 dygn.

Okej ja det låter lite mysko är ingen expert på oxgrodor hoppas att nån annan här som är mer kunnig kan ge dig info om varför 

388
460
australis66:
Nicklas451 skrev:

Okej är väl olika har du värmematta under?

Jag kör ingen extra värme alls till varken pacman eller oxgroda. Har 24-26 grader i rummet dem står i.

Men som jag och Egon har pratat om innan så dvalar oxgrodorna för att slippa torka och värme. Men han har det varken för varmt eller för torrt, där av undran varför den ligger nedgrävd hela tiden. Köpte min groda samtidigt och den är alltid framme. 

504
396
Crippa:
Nog ingen fara. Pacmans
och Oxgrodor kan ligga under jorden i veckor utan problem och går i vissa perioder i dvala. Min Pacman har varit framme nästan hela tiden men inte ätit på månader! Jag har 25-28 grader till mina och 22-23 på natten. Värme underifrån kan stressa/bränna djur så det skulle jag aldrig ha till mina. Värmen bör komma från taket på terrariet, mer naturligt!

6
3
Egon:
Crippa skrev:
Nog ingen fara. Pacmans
och Oxgrodor kan ligga under jorden i veckor utan problem och går i vissa perioder i dvala. Min Pacman har varit framme nästan hela tiden men inte ätit på månader! Jag har 25-28 grader till mina och 22-23 på natten. Värme underifrån kan stressa/bränna djur så det skulle jag aldrig ha till mina. Värmen bör komma från taket på terrariet, mer naturligt!

Hur stor är din groda? Är den en unge?
Värmen underifrån tog jag bort igen efter 2 dygn. Jag satte mattan under hyllplanet som terrariet står på, och en yogamatta mellan trähyllan och terrariet. Så det fanns ingen risk för att bränna groda, däremot är det möjligt den kan bli stressad av att det kommer värme underifrån, det vet jag inte.
Värmen den haft hela tiden kommer uppifrån. 

Grodan har har nu börjat komma fram själv! :)

504
396
Crippa:
Egon skrev:

Hur stor är din groda? Är den en unge?
Värmen underifrån tog jag bort igen efter 2 dygn. Jag satte mattan under hyllplanet som terrariet står på, och en yogamatta mellan trähyllan och terrariet. Så det fanns ingen risk för att bränna groda, däremot är det möjligt den kan bli stressad av att det kommer värme underifrån, det vet jag inte.
Värmen den haft hela tiden kommer uppifrån. 

Grodan har har nu börjat komma fram själv! :)

Jättebra att du flyttade på värmen. Ja de behöver svalare substrat att kyla ner sig i, tycker inte du behöver oroa dig. Mina grodor/paddor gräver ofta ner sig! Vad ger du för käk? Jag har en fullvuxen ornata: 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild