Hjälp! Är det något fel på min orm?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

19
7
Tyr_dennbrink:
Hej jag köpte en mexikansk kungssnok för några veckor sedan och han har inte bajsat. Har matat honom två gånger och jag har endast hittat två små bajsstrimlor. Ormen är 85 cm lång och är ungefär 2 år gammal. Jag matar honom med "hoppers" eller "popcorn". Jag matar honom varje tisdag då de jag köpte honom av sa att jag skulle mata honom varje tisdag. Fuktigheten och temperaturen är precis som den ska vara, fuktigheten ligger på 50% och värmen på kalla sidan är 21c-23c och på varma sidan 27c-28c. Är det något fel med honom? Eller är det bara jag som oroar mig i onödan. Skulle uppskatta svar så fort som möjligt.

/mvh Tyr

2966
1648
Hoggaforfan:
Är han svullen?
Tycker det låter helt ok men Peter54 är experten på kungssnok. 

19
7
Tyr_dennbrink:
Nej han är inte svullen vad jag ser (det är honom som jag har som profil bild. Bilden är tagen igår). Han har bara inte bajsat :/

2966
1648
Hoggaforfan:
Tyr_dennbrink skrev:
Nej han är inte svullen vad jag ser (det är honom som jag har som profil bild. Bilden är tagen igår). Han har bara inte bajsat :/

Fast lite har han ju bajsat skriver du och han har inte fått så mycket mat. Det blir inte så mycket över när de är klara med sin mat. 

19
7
Tyr_dennbrink:
Okej då ska jag inte oroa mig. Jag är en nybörjare så jag kan inte så mycket. Tack för hjälpen :)
/mvh Tyr

953
1840
peter54:
Du behöver inte vara orolig, ormen får ganska liten mängd mat, inget fel med det, men då kan du heller inte förvänta dig stora mängder skit. Vem har du köpt ormen ifrån? Jag funderar lite över ordinationerna, alltså mat på tisdag och popcorn/hoppers. I mina ögon är det matning för ofta och med för små byten. Jag skulle säga mat varierande mellan 10 och 14 dagar och weanlings (ungefär halvvuxna möss cirka 15 gram). Hur vet du att ormen är två år? Den borde inte kunna vara bara två år på den storleken med den matningsregimen, jag tror att den är 3 eller 4 år.

På den här bilden ser du en välmatad tvåårig durangokungssnok.

19
7
Tyr_dennbrink:
Jag köpte honom på expo Stockholm den 27/1.
jag köpte honom av en tysk uppfödare som var där. De hette "snail express". Jag frågade honom hur ofta jag skulle mata honom, och han sa att de hade matat honom varje tisdag. Jag frågade också vilken storlek och de sa hoppers/popcorn. När jag skulle köpa fodret så sa han jag köpte fodret av att hoppers var en lagom storlek. De sa inte riktigt hur gammal han var men jag har kollat på bilder så jag trodde att han bara var två år, men nu när jag ser din bild så är han ju mer än bara två år.

Tack så mycket för hjälpen:). Jag är ny ormägare och jag har läst att de ska bajsa efter varje matning så jag blev lite orolig, men det är ingenting att vara orolig för.

/mvh Tyr

19
7
Tyr_dennbrink:
Dålig bild men Här är en bild när jag hanterade honom förra helgen.

953
1840
peter54:
Tyr_dennbrink skrev:
Dålig bild men Här är en bild när jag hanterade honom förra helgen.

Där ser man att det är en vuxen individ du köpt, det vill säga minimum tre år, men mer sannolikt fyra - fem år gammal.

19
7
Tyr_dennbrink:
Okej då vet jag. Tack för hjälpen :)
/mvh tyr
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild