Min skäggis håller sig bara till en plats

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

17
2
DragonMR:
Min skäggagam har jag knappt haft i 3 dagar. Han är tre månader och håller sig bara till en plats i terrariet.

Han sitter på sin stock inte under men en liten bit ifrån värmelampan. En bit bort hittar man ljuslampan (uvb, uva, uvc). 

Han har inte gått till den svala sidan förutom när han jagade sin syrsa. Han använder inte heller gångarna i stocken, finns 3 ingångar och han har inte ens varit nära på att gå in. När han somnar så somnar han på sin stock. Samma plats.

Temperaturerna stämmer, svala sidan 28-29 och den varma sidan ligger oftast på 39-40. Luft fuktigheten skiftar men jag sprutar vatten regelbundet så att luftfuktigetern stämmer, 30%-40%.

Han började ömsa igår, blev lite orolig när han började blåsa upp sig o springa fram o tillbaka på stocken men såg sedan att han försökte få bort skinnet från magen. Alltså ömsar han som han ska.

Nu när jag tänker efter så är skäggagamerna i min skola också bara i värmen (läser djursjukvård)
De har en stor inhägnad med uv och värmelampa som lyser över inprinscip hela terrariet. Om de söker skugga så får de krypa in i fukt grottan eller gömma sig under bakgrundens klippor.

Men jag blir orolig då jag vill att han ska lära sig äta grönskaer någon gång. Men han går aldrig mot den svala sidan där matskålen ligger och vattenbadet men han stannar alltid på stocken. Allt kanske är som det ska men ändå... 
Vad tror ni? är allt bra? han visar inga tecken på dåligt tillstånd och de kollade honom innan jag fick han i förrigår. 
Kan detta bero på att han ömsar eller att han bara allmänt gillar värmen mer??

5488
4198
Tropfrog:
Tre dagar är inte särskillt lång tid. Det kan ta både veckor och i vissa fall månader innan en reptil känner sig hemma i ett nytt terrarium. Jag tycker inte att du skall börja oroa dig på länge.

Unga skäggagamer äter inte mycket grönt, det kommer med tiden.

Mvh
Magnus 

17
2
DragonMR:
Tropfrog skrev:
Tre dagar är inte särskillt lång tid. Det kan ta både veckor och i vissa fall månader innan en reptil känner sig hemma i ett nytt terrarium. Jag tycker inte att du skall börja oroa dig på länge.

Unga skäggagamer äter inte mycket grönt, det kommer med tiden.

Mvh
Magnus 

Tack så mycket för att du tog din tid till att svara. Är mycket tacksam för svar och feedback.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild