DragonMR skrev:
Min skäggagam är 3 månader gammal. (Kläcktes 30 oktober 2017).
Till foder så fick jag med mig zophobas, kackerlackor (Dubias) och syrsor hem från djuraffären. (de har bara försäljning av reptiler och tillbehör).
Jag är en 17 årig tjej som avskyr flygande och hoppande saker. Zophobas funkar, även kackerlackorna då jag tar med pincett... men kan jag skippa syrsorna? Har en stock i terrariet med med 3 ingångar och hände en gång att en sprang in o vägrade komma ut. Var tvungen att ta ut stocken o skacka ut den.
Jag vill inte direkt stoppa in handen o sen få något krypandes på mig.
Hörde att kackerlackorna var den bästa näringsrika födan och att syrsorna också är jätte bra. Men kan man inte bara ta bort en av de? helst syrsorna eller vad tycker ni? ge fri tillgång till mjöllarver, eller är de för dåligt för min lilla skäggis?
+ jag börjar oftast 8 varje dag och måste då åka hemifrån kl 7 till skolan. Jag tänder terrariet då ca 06:45 då det inte finns möjlighet för någon annan i familjen att tända. (Har tänkt på att skaffa timer)
Men jag slutar dagen senast 16:00 och hemma då ca 40 min senare om jag går direkt hem.
Försöker mata lite på morgonen så att min lilla skäggis ska få i sig något, sedan kl 18 får han mat igen. + han har alltid tillgång till grönt dock så äter han det inte ännu.
Men är det upplägget bra? Blir väldigt stressigt på morgonen då det är jobbigt att vakna 6 på morgonen för mig. Kan man skippa frukosten /då han nyss har vaknat och brukar bara ta emot ca 3 syrsor. Eller ska jag behålla det så?''
Sen zophobas, man ska ge ca 1-2 gånger i veckan då de är fetare men ska man ge någon ensataka eller byta ut helt den dagen man väljer att ge. Alltså ge zophobas istället för syrsor/kackerlackor? eller bara någon enstaka till snack?
Finns det någon som har en ung skäggagam?, några månader gammal? Hur många insekter brukar den äta och vilka? vet att det är olika från individ till individ men vill ha exempel på hur mycket in skulle kunna äta.
Igår gav jag 7 och han fick 3 syrsor 2 zophobas idag och ska ge mer sen runt 18.
Har knappt haft honom i 2 dagar nu men vill se till så att jag inte gör några fel. Vill att han ska bli stor och gammal.
Men svar skulle vara super, vill min lilla pojke det bästa <3
nej syrsorna är inte nödvändiga, och närringen beror inte särskilt mycket på vad det är för insekt utan vad är det du matar insekten med innan du ger den till ödlan. detta kallas för gutloadning. skäggagamer går till en mer vegeratiskt kost när de blir äldre så det bör vara ett ännu mindre problem.