Leopardgecko hjälp :)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Bitterkexet:
Hej, 
VI i familjen har bestämt oss för en leopardgecko mot slutet på sommaren, väldigt roligt.
Man läser ju en hel del fakta på internet och ofta är det samma text kopierad till andra sidor så jag tänkte frgåa här eftersom ni har erfarenhet av djuret och kan se ur ett annat perspektiv :) 

Lite saker jag är fundersam över: 
1. Är de ensamdjur eller vill de helst leva i par? Har läst mycket men inte riktigt hittst något, vill inte fråga i vår lokala djuraffär då det är big nono ofta i vad de säger (erfarenhet av felförklaring av hamster)
2. Ska de ha något tillskott utöver syrsorna/maten? Även här har jag läst olika svar, en del säger ja och andra nej. Om ja, vad är bäst? 
3. Är det någon skillnad på att ha en hane eller hona?  
4. Ett vuxendjur eller en liten? 

Vi har börjat titta efter terrarium och tillbehör och sambon bläddrade förbi ett startpaket för leopardgecko på en hemsida där allt som behövs(bas) finns med samt mat för första tiden. 
Är det värt ett sånt paket eller är det bättre att handla själv och plocka ut egna varor? 
Vi har inte så jättebra koll på märken och sånt än. 

Som sagt, vi har koll på det mesta men är lite osäker på en del saker. Hoppas jag inte verkar helt tokig. 
Mvh 

15
22
Aloe:
Hi,

Welcome to join the family of leopard geckos. Here are my answers to your questions as well as some practical suggestions for you.

1. Är de ensamdjur eller vill de helst leva i par?
I keep individual animal in its own box. Only putting male and female together when in the breeding season, usually just a couple of days. 

2. Ska de ha något tillskott utöver syrsorna/maten?
Both calcium power and vitamin supplement are important to add to their daily food. 

3. Är det någon skillnad på att ha en hane eller hona?
If you don't have plan to breed, I suggest you to have a male rather than a female. In the breeding season, the female will refuse eating due to ovulation. 

4. Ett vuxendjur eller en liten?
A healthy juvenile will be my choice. It is easier to adapt to your enviroment than an adult gecko.

Additional suggestions:
1. There are 3 things that are essential to the keep your gecko happy, temperature, temperature, and temperature. Keeping the enviroment warm is the most important thing. A heating mat is necessary.  
2. Using small box for the gecko. To me, the rack system is much better than terrarium. A small box with cover will keep gecko warm and feel safe. 
3. Do not use sand as the bottome material. Leopard geckos are not from the desert. 
4. The most common problem you might meet is refuse eating. Here is a very informative page of 'Why is my Leopard Gecko Not Eating?':
www.geckoboa.com/gecko-not-eating-page.html
5. I personally highly recommend reading the information from here:
www.geckoboa.com/leopard-gecko-care-sheet.html

Mvh
Lee

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild