Lacerta agilis

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

15
1
Reptilreptil1:
Hej

Jag har suttit och sökt och läst om Lacerta agilis det senaste.
Är så sugen på denna art men vet dels inte någon som säljer och dels om jag nu funderar på att köpa från Tyskland hur vet jag att jag får giltiga papper med mig? Hur ska dessa papper se ut och innehålla? Jag har inte haft så mycket reptiler än så äger inga sådana papper sedan tidigare. Tänker mest att vem som helst hade kunnat ordna fram ett papper som ser ut som något intyg utan att jag vetat om det är riktigt eller inte. 

Om jag köper typ från Hamm får jag med papper och är alla dessa ödlor där lagliga?

Ja lite frågor jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Är också intresserad om någon säljer dessa i Sverige?

15
1
Reptilreptil1:
Oki inte så mycket råd här. :)
Jag vill så gärna ha denna ödla, eller två snarare. Hur kan jag få detta?
Har inte lust att åka ner till Tyskland på mässa endats för detta och speciellt inte om jag är dels osäker på om det finns till salu där och dels om jag inte vet att jag får giltiga papper på det.
Eller ska jag sluta bry mig om papper? Är det skitsamma liksom?
Finns det folk som åker ner och fraktar hem för en slant?

Om jag hittar någon i Sverige som säljer ska jag sluta nojja med papper osv? Ska jag blint bara lita på att det är okey?
Fast hur gör jag själv den dagen jag får ungar om jag nu får det ocj vill sälja? Blir det problem då istället?

Ja ni ser, jag vill gärna ha mer råd även om jag fått en del av en medlem här redan i PM.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:
Du bör se till att få giltiga papper. Eftersom Lacerta agilis inte är CITES-A är det inget avancerat som behövs, utan enbart ett intyg på att individen är fångenskapsuppfödd.

Om du själv inte tycker det är värt resan till Hamm, så finns det alltid butiker och privatpersoner som kan köpa med sig hem.

Hittar du någon i Sverige som säljer, så behöver du som sagt enbart be om ett intyg om att arten är fångenskapsuppfödd.

15
1
Reptilreptil1:
anders skrev:
Du bör se till att få giltiga papper. Eftersom Lacerta agilis inte är CITES-A är det inget avancerat som behövs, utan enbart ett intyg på att individen är fångenskapsuppfödd.

Om du själv inte tycker det är värt resan till Hamm, så finns det alltid butiker och privatpersoner som kan köpa med sig hem.

Hittar du någon i Sverige som säljer, så behöver du som sagt enbart be om ett intyg om att arten är fångenskapsuppfödd.

Oki precis detta svar jag var ute efter! Då dessvärre en följfråga, eftersom jag aldrig sett ett sådant intyg (har inga papper på min leopardgecko) så undrar jag hur ett sådant ser ut? :-)
Så ingen lurar mig som är så dum.

Ska genast googla CITES-A men vill någon förklara vad det innebär så vore det ju ett plus.

Tack Anders

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:

Det finns inget standardutseende, utan varje uppfödare/säljare väljer själv hur de vill utforma intyget. Jag tycker att det kan vara viktigt med kontaktuppgifter och underskrift med på intyget.

Det står lite om vad CITES är här:
www.cites.org/eng/disc/what.php

Väldigt förenklat så är det en lista över arter som behöver extra skydd, och de som graderas under bilaga "A" kräver ett CITES-intyg. Grekisk sköldpadda (Testudo hermanni) är förmodligen en av de vanligare A-listade arterna i hobbyn. Man ansöker om CITES-intyg från jordbruksverket.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:
Anledningen till att det kan vara värt att faktiskt se till att ha ett intyg för Lacerta agilis är ju som du säkert vet att arten förekommer vilt i Sverige. Det underlättar ju även avel om man vet var djuren kommer ifrån så att de inte är syskon.

Riktigt snygga ödlor i vilket fall som helst. Lycka till!

15
1
Reptilreptil1:
Tack så mycket!
Ja jag har fastnat för dem trots att jag aldrig sett en live. Kommer väl dröja ett tag och kanske hinner ångra mig men känns som det är denna jag vill ha. Nu vet jag i alla fall vad som gäller. Tack!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild