Jonas_ skrev:
Dom allra flesta pytonormar är nattaktiva och äter därmed helst på kvällen/natten :)
Angående matning tycker jag 1 gång per vecka är alldeles för ofta för alla pytonormar. Då hinner dom knappt smälta maten innan det är dags för nästa måltid, så får man en inaktiv överviktig orm, även om det såklart är svårt att övermata en ung växande individ. Men jag personligen matar yngre individer 1-2gånger i månaden och när dom blivit över året får dom ungefär ett bytesdjur var 4-7e vecka beroende på ormens samt bytesdjurets storlek. Ibland går dom utan längre perioder, som vintervilan exempelvis. Men jag tycker man får bättre matrespons och bättre hälsa överlag om man matar mer sporadiskt & restrektivt, som i naturen inga konstigheter egentligen :) Jag matar alltid med endast 1 bytesdjur per orm & matning då boa & pytonormar smälter födan på ett annat sätt än exempelvis snokar som gärna kan äta flera mindre byten.
Många kramormar som ska till att ömsa söker upp en varm plats några dagar eller veckor att jäsa på, så inte heller nåt konstigt eller ovanligt.
Förstoppad är den antagligen inte, det skulle jag säga är hemskt ovanligt bland ormar! Men det kan ibland gå veckor eller i extrema fall månader innan pytonormar bajsar efter en måltid.
Mycket lugn & ro är extra viktigt i samband med matning både dagar före och efter tycker jag samt i samband med ömsning. Du kan gott höja luftfuktigheten under hela ömsningsprocessen, dagar eller veckor svårt att säga då alla är olika :)
Här är en video med matningar från 2016 från vårat ormrum..läs pytonrum! Som ni ser är dom varken undernärda eller övermatade ormar. Många tror man svälter djuren när jag berättar hur vi gör.. egentligen följer vi bara naturens redan satta "schema" :) Enjoy.
www.youtube.com/watch?v=70Mi2A1Caew
Hej och tack för ditt svar
Joo visst är dom mera matglada nattetid men nu är hon matglad närsom :)
övergödning är jag inte oroad för då hon endast får rätt små möss.
men ska gå upp i storlek efter den sista musen och blir då såklart längre mellan mattillfällena.
ormarna jag har haft tidigare har inte riktigt betett sig såhär så ville rådfråga någon :)
hon får mycket lugn och ro och har bra fuktighet och temperatur.
Riktigt häftig video, och stora var dom :D
reine74561 skrev:
Absolut inget proffs men så är/var det för mej:
Lite is magen e nog bra tills ni känner varandra.Min var 6månader när jag köpte henne och haft henne ca2månder nu.Jag matar med 1 i veckan och det händer att hon skippar att sköta magen i mellan.Dock har jag märkt det beror lite på hur beniga/runda mössen är.köpt på olik ställen och en rätt stor skillnad på kvalite måste jag säga.Har du bra koll på tempen?
Hej och tack för ditt svar
Mössen hon har ätit är inga stora krabater, så kan ju vara något sådant såklart.
Bra koll på temp och fuktighet.
Men som du säger så är nog lite is i magen passande i detta läge :)