Hjälp, min ödla äter inte

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
Vitpilens_viola:
Hej. Har en leopardgecko som ja haft i en vecka idag. Hon äter inte, hon har en skål mes larver och två syrsor hos sig ( syrsorna har mat och vatten där inne). Hon har inte rört syrsorna på 5 dagar och verkar inte rört larverna heller. Hon sover typ bara hela tiden eller är i sin fuktlåda. Börjar bli orolig. Vad ska ja göra? Har läst alla skötseltrådar och googlat utan resultat

5488
4198
Tropfrog:
Ta det lugnt och koppla av. Det är inte helt ovanligt att ödlor tar ett tag på sig att finna sig i sitt nya hem. Dessutom så dvalar ju leopardgeckos, då äter de ingenting.

Dra ur värmen och plocka ut maten. När den börjar bli aktiv igen kan du erbjuda mat igen.

MVH
Magnus

412
420
Hadara:

Tropfrog skrev:
Ta det lugnt och koppla av. Det är inte helt ovanligt att ödlor tar ett tag på sig att finna sig i sitt nya hem. Dessutom så dvalar ju leopardgeckos, då äter de ingenting.

Dra ur värmen och plocka ut maten. När den börjar bli aktiv igen kan du erbjuda mat igen.

MVH
Magnus

Dra ur värmen? Om man nu vill ha vintervila för geckon så ska man inte bara "dra ur värmen" utan sakta sänka mer och mer... 

412
420
Hadara:
Var inte orolig. En vecka är ingenting och den är som sagt i en helt ny miljö. Låt den vara och var inte där och greja.

5488
4198
Tropfrog:
Hadara skrev:

Dra ur värmen? Om man nu vill ha vintervila för geckon så ska man inte bara "dra ur värmen" utan sakta sänka mer och mer... 

Dra ur värmen fick jag ifrån skötselrådet här på td. Men det låter vettigt att sänka sakta. Men och andra sidan så har många över 20 grader hemma. Då är det inte mer förändring att dra ur värmen än vad ett växelvarmt djur klarar och utsätts för i naturen. Så det beror på, som det mesta.

Mvh
Magnus

3
0
Vitpilens_viola:
tack så mycket! När ska ja börja oroa mig över att hon inte äter?

504
396
Crippa:
Vitpilens_viola skrev:
tack så mycket! När ska ja börja oroa mig över att hon inte äter?

Jag tycker att du ska dra ner/stänga av värmen som Magnus säger om du märker att hon vill gå i dvala. Läs skötselrådet här inne så får du nog svar på det mesta!

248
40
Yoshi123:
Det hände min också men det är naturligt för dem fick jag höra och sålänge svansen är tjock och fin ska du inte oroa dig.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild