Osäker på vilken som passar bäst

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
bigboy:
Hej! Jag har under en längre period varit intresserad av att skaffa ödla men är osäker på vilken som skulle passa bäst för mig, står mellan leopardgecko och blåtungad skink. Mina föräldrar är motvilliga och skulle förmodligen bara gå med på den som skulle vara den äter mest lättillkomliga saker/som kan äta annat än insekter, vilket pekar mer åt att skinken skulle vara bättre, men de skulle inte heller låta mig skaffa någonting som tar för mycket plats eller lever 20 år, vilket pekar mer åt leopardgeckon. Allt detta tilllsammans med att jag är osäker på var man i Göteborg kan få tag på tillbehör och foder och om det ens går bra att äga ödla om man har katt (som visserligen är den snällaste och lugnaste någonsin, men också försökt fånga ödlor innan).

tl;dr många saker säger mot varann och jag är osäker på vad som skulle vara bäst, ge gärna synpunkter & tips!

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Bara som en liten input, leopardgeckon kan bli mycket gammal. Min första var faktiskt 20 år när hon dog! 

5555
4234
Tropfrog:
Det verkar som att du har bra koll på fördelar och nackdelar. Det är bara du och dina föräldrar som kan ta det slutgiltiga beslutet.

För att förvirra lite till så tycker jag att du skall titta på ögonfransgecko också. En av de mest populära ödlorna i hobbyn. De kan leva uteslutande på ett pulver som löses ut i vatten (created gecko diet,Cgd). Inte alla tycker att det är försvarbart att inte ge dem levande foder också. Men ändå är det många som lyckas bra på detta fodret. Jag tycker att de skall få jaga levande ibland.

I Göteborgsområdet finns vad jag vet två butiker med hyggligt sortiment av reptilprylar. Det är Göteborgs zoologiska på kaggeledstorget och Mölndals zoo, vid Mölndals bro. De flesta köper dock prylar på mässor eller på nätet. Tyvärr är det inga mässor planerade i närområdet förrän i september då det är mässa i Borås. Kolla i kalendern här på sidan så ser du om det är någon annan som passar.

Katt är nog bara ett problem i början, de brukar tappa intresset om de lär sig att de ändå inte kommer åt djuret. Men det finns förstås undantag eftersom katter är individer.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3161
1794
EmanuelKarl:
Jag skulle också säga ögonfrans. Jag anser att levande föda är ett måste, men det är ganska så sällan så om du köper några enstaka någon gång i månaden som du matar med när du kommer hem är det lugnt. Sedan så är dubiakackerlckor inte ett dugg svårodlade, det finns ett dkötselråd på både ögonfransgecko och ett on dubia här på sidan. Tror de flesta ödlor blir ganska så gamla, det är nog mest små geckos (husgeckos, små daggeckos med mera). 

Katten lär inte vara ett problem. Djuret bor ju i terrariet, inte i TV-soffan, så den är nog rätt så säker där. Den är ju inget keldjur direkt. Dock är det nog en fördel att ställa terrariet i ett rum där katten inte brukar vara så mycket, då ögonfransar, och troligen även de arterna du nämner, blir lite stressade av det även om de vänjer sig. Mina katter får inte vara i djurrummet dock, och det är nog den allra smidigaste lösningen.

Lycka till!

Mvh Emanuel

2
0
bigboy:
Tropfrog skrev:
Det verkar som att du har bra koll på fördelar och nackdelar. Det är bara du och dina föräldrar som kan ta det slutgiltiga beslutet.

För att förvirra lite till så tycker jag att du skall titta på ögonfransgecko också. En av de mest populära ödlorna i hobbyn. De kan leva uteslutande på ett pulver som löses ut i vatten (created gecko diet,Cgd). Inte alla tycker att det är försvarbart att inte ge dem levande foder också. Men ändå är det många som lyckas bra på detta fodret. Jag tycker att de skall få jaga levande ibland.

I Göteborgsområdet finns vad jag vet två butiker med hyggligt sortiment av reptilprylar. Det är Göteborgs zoologiska på kaggeledstorget och Mölndals zoo, vid Mölndals bro. De flesta köper dock prylar på mässor eller på nätet. Tyvärr är det inga mässor planerade i närområdet förrän i september då det är mässa i Borås. Kolla i kalendern här på sidan så ser du om det är någon annan som passar.

Katt är nog bara ett problem i början, de brukar tappa intresset om de lär sig att de ändå inte kommer åt djuret. Men det finns förstås undantag eftersom katter är individer.

Mvh
Magnus 

Har definintivt funderat på ögonfransgeckos också, inte varit så insatt men nu när jag läst på lite mera om dem och med denna informationen tror jag definitivt att det skulle vara ganska passande! Tänker definitivt också fundera på en nu.

504
396
Crippa:
bigboy skrev:

Har definintivt funderat på ögonfransgeckos också, inte varit så insatt men nu när jag läst på lite mera om dem och med denna informationen tror jag definitivt att det skulle vara ganska passande! Tänker definitivt också fundera på en nu.

Gargoyle geckos är riktigt fina och blir något större än cresteds. Insekter är för mig ett måste även om en del hävdar att de kan leva på enbart dieten. Som jag sagt tidigare i forumet så hade jag en Leachianus som bara åt diet någon enstaka gång annars tog han bara insekter och han mådde prima. Om du vill ha någon större ödla så kan jag tipsa om Leachianus gecko, enligt mig den tuffaste geckon man kan få tag på dessutom väldigt lätta med skötseln. 

Medlem i GHF
3161
1794
EmanuelKarl:
Crippa skrev:

Gargoyle geckos är riktigt fina och blir något större än cresteds. Insekter är för mig ett måste även om en del hävdar att de kan leva på enbart dieten. Som jag sagt tidigare i forumet så hade jag en Leachianus som bara åt diet någon enstaka gång annars tog han bara insekter och han mådde prima. Om du vill ha någon större ödla så kan jag tipsa om Leachianus gecko, enligt mig den tuffaste geckon man kan få tag på dessutom väldigt lätta med skötseln. 

Är det bara jag, men äter inte gargoyler mycket mer kryp?

504
396
Crippa:
EmanuelKarl skrev:

Är det bara jag, men äter inte gargoyler mycket mer kryp?

De har nog mer smak för insekter än Crested/Leachianus men äter även diet!

5555
4234
Tropfrog:
En annan som brukar gå bra med cgd mat är ju jungfrgeckos. Men det är en mycket liten art som man med fördel har flera av istället. De förökar sig lätt och blir gärna många. Det som är intressant med dem är det sociala spelet och interaktionen.

Jag själv har inte haft ödlor på 20 år. Så jag får väl anses som nybörjare precis som du. När jag nu beslutade att återuppta hobbyn så föll mitt val på just dessa.

Skulle man få överskott på dem eller tröttna på dem så verkar det ganska så enkelt att bli av med dem, ganska så bra efterfrågan.

Det är en mässa i Malmö i påsk. Kolla om du inte kan få med dina föräldrar på en utflykt. Där brukar finnas massor av djur att titta på och massor av bra tillbehör att köpa. 

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild