Värmekabel eller värmematta?!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

23
12
Effis:
vad är bäst att fästa utanpå terrariet. Värmekabel eller värmematta ?
Samt hur vet jag hur varma dessa blir ?

Jag vill inte ha det i terrariet då det är till en groda med tjockt lager jord som botten :)

Storlek på terrariet är just nu 30×30x30

388
460
australis66:
Effis skrev:
vad är bäst att fästa utanpå terrariet. Värmekabel eller värmematta ?
Samt hur vet jag hur varma dessa blir ?

Jag vill inte ha det i terrariet då det är till en groda med tjockt lager jord som botten :)

Storlek på terrariet är just nu 30×30x30

Värmematta är lättast att fästa. Bara att tejpa den på glaset. Oavsett om du kör matta eller slinga så bör du köpa en termostat för att undvika att det blir för varmt.

23
12
Effis:
australis66 skrev:

Värmematta är lättast att fästa. Bara att tejpa den på glaset. Oavsett om du kör matta eller slinga så bör du köpa en termostat för att undvika att det blir för varmt.

Ja! Termometer har jag redan. Men jag vill vara säker att glaset inte spricker

388
460
australis66:
Effis skrev:

Ja! Termometer har jag redan. Men jag vill vara säker att glaset inte spricker

Termostat och termometer är inte samma sak.

Med termostaten ställer du in temperaturen mattan ska hålla (i detta fallet någonstans mellan 23-28 grader) och då kommer glaset inte att spricka.

504
396
Crippa:
Det bästa enligt mig är värme som kommer uppifrån, mer naturligt. Finns lampor med låg watt som bara ger ifrån sig lite värme för man vill ha dagsljus till djuren också!

2966
1648
Hoggaforfan:
australis66 skrev:

Termostat och termometer är inte samma sak.

Med termostaten ställer du in temperaturen mattan ska hålla (i detta fallet någonstans mellan 23-28 grader) och då kommer glaset inte att spricka.

Billigare och enklare med en dimmer OM mattan håller för hög värme vilket är olika.

23
12
Effis:
Crippa skrev:
Det bästa enligt mig är värme som kommer uppifrån, mer naturligt. Finns lampor med låg watt som bara ger ifrån sig lite värme för man vill ha dagsljus till djuren också!

Har ej möjlighet att sätta in lampa

478
592
Rottenroth:
Värmematta är överlägset bäst av de båda men de båda är påtagliga brandrisker när det kommer till kritan.

I höstas senast brann det i en bekants rum pga värmematta som överhettades.

Bäst är värmepanel åvanifrån med termostat för att kontrollera dag / natt temperatur utan att det kostar allt för mycket!

388
460
australis66:
Rottenroth skrev:
Värmematta är överlägset bäst av de båda men de båda är påtagliga brandrisker när det kommer till kritan.

Bäst är värmepanel åvanifrån med termostat för att kontrollera dag / natt temperatur utan att det kostar allt för mycket!

Va där termostat inkopplad till mattan då? 

283
366
Cartaq:
Rottenroth skrev:

Har du någon värmepanel att rekommendera? 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild