Ceratophrys cranwelli juvenil, hjälp?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
5
Laley:
Hej!

Jag köpte en Horngroda, Ceratophrys cranwelli, albino på mässan i Södertälje i helgen. Det var från det långa bordet till höger vid ingången med utländska utställare, har nu hört att dessa inte alltid levererat djur i gott skick.

Jag har satt upp ett litet terrarium på 20×30 med två växter på ett substrat med jord blandat med plantation-soil och en digital hygro/termometer för att ha stenkoll på klimatet. Värmematta är fäst på ena långsidan och LEDljus är inkopplat med timer på 12h mörker 12h ljus.

Den lille verkar dock inte vara i så god form.. Hullet är okej och den förflyttar sig då och då, har inte sett den gräva ner sig. Inget foder är intressant överhuvudtaget. Varken på fat i burken eller på pincett. Jag är lite rädd att något är galet då jag läst om deras stora aptit? Har erbjudit mjölmask, dubianymfer och kycklinghjärta. (Det sistnämnda var ett råd från försäljaren) Vad kan jag göra nu förutom att ha is i magen och ge den lite tid? Känns oroväckande att den inte hugger. :( 

Hoppas på lite råd. 

MVH Emi.

4
5
Laley:
Update! Självklart tog den 2 maskar nu när jag verkligen hade börjat oroa mig! Nästan lite pinsamt... TÅLAMOD och IS I MAGEN lönar sig om någon annan oroar sig. ;)

23
12
Effis:
Har samma problem ! Köpte från samma bord. Hen har fortfarande inte ätit ! Har försökt allt ! Har både mjölmask och syrsa !
Har testat det mesta men hen äter inte !

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

Vanligaste felet många gör när de skaffar nya djur är att de försöker mata för tidigt.

Djuret vill då inte ta maten, vilket gör nya ägaren orolig. Man försöker då mata ännu mer, och på flera olika sätt.

Det ända man gör när man gör så är att man stressar djuret massor vilket leder till raka motsatsen till vad man vill med det hela, dvs djuret kommer ännu mindre vilja äta.

Bästa lösningen är att ha is i magen. 

Försök inte mata mer än MAX 1 gång om dagen skulle jag säga tills djuret börjar äta. Oftast lönar det sej även att vänta några dagar innan man försöker mata första gången överhuvudtaget. 

Är det ett djur som äter sallad eller typ zophobas i mindre mängd kan man ha en liten skål med sånt stå i terrariet hela tiden. Då har djuret ändå möjlighet att äta om den vill.
Rekommenderar inte att man låter syrsor, kackerlackor osv springa runt löst där inne. Det kan stressa djuret vilken även de kan få den att vilja äta ännu mindre.

4
5
Laley:
Framsteg! Det huggs men missar ofta. Grodan får panik över dubiabenen då och då när de sprattlar och spottar. Men med tiden ska det nog bli en hunter av Kermit ;) Hur har det gått för dig Effis?

49
27
Fafner:
Effis skrev:
Har samma problem ! Köpte från samma bord. Hen har fortfarande inte ätit ! Har försökt allt ! Har både mjölmask och syrsa !
Har testat det mesta men hen äter inte !

Jag tycker att du ska vänta med att mata grodan i alla fall 4 -5 dagar. Grodan måste känna sig hemma innan den börjar tänka på mat. Sen kan det vara så att den lilla kanske blev matad precis innan mässan och dessa små krabater har inte hur stora magsäckar som helst.

Glöm inte att tillsätta kalcium på foderdjuren när du matar.

När mina Cranwellis var små så åt dom inte mer än 1 gång i veckan, den riktiga hungern och glupskheten kom inte förens grodan blev större.

23
12
Effis:
Framsteg ! Han äter nu! 
Mjölmask är ingen idé. Bara syrsa som gäller här !

Så jag lägger in syrsor i terrariet, han har alltid minst en. O dom "försvinner" med jämna mellanrum

49
27
Fafner:
Effis skrev:
Framsteg ! Han äter nu! 
Mjölmask är ingen idé. Bara syrsa som gäller här !

Så jag lägger in syrsor i terrariet, han har alltid minst en. O dom "försvinner" med jämna mellanrum

Skönt att den lilla äter. Glöm inte bort kalcium,grodan måste få i sig de annars kan den utveckla MBD och det är inte roligt att förlora grodor till de.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild