Vad har mina eldbukssalamandrar för kön? Dräktig eller tjock?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
2
Sandra1387:
Vad har mina 3 eldbukssalamandrar för kön? Vet inte om dem är tjocka eller gravida. En var tjock vid köp och den andra var mindre knubbig innan. Matar varannan till var tredje dag. 

Nr 1

Nr 2 (gömmer sig mycket bland bladen och har blivit tjockare)

Nr 3 

118
50
Berd:
Oj vilken söt knubbis! :D
Har dock ingen erfarenhet av dessa men honor kan väl bli ganska stora och tjocka? Aja lycka till, kanske hittar du ett gäng rom i akvariet någon dag! ;)

10
2
Sandra1387:
Jag hoppas ju på det! Är orolig för att dem äter upp det om det blir något dock.

47
9
linusekholm:
Skulle gissa på att Nr1 är en hane eftersom att den är mindre än de andra och har kortare o högre svans.

Tror att både Nr2 och 3 är honor men är inte helt säker.

Om de precis har blivit tjocka så är det nog ägg i magen, min hona är väldigt stor just nu och har precis lagt sina första ägg.

10
2
Sandra1387:
linusekholm skrev:
Skulle gissa på att Nr1 är en hane eftersom att den är mindre än de andra och har kortare o högre svans.

Tror att både Nr2 och 3 är honor men är inte helt säker.

Om de precis har blivit tjocka så är det nog ägg i magen, min hona är väldigt stor just nu och har precis lagt sina första ägg.

Okej! Tack! Vad jag misstänkte också. Jag har dock inte skymtar några ägg än trots att den ena plötsligt blev tjock. Den ändå "honan" var det när vi fick henne. Bara att hålla tummarna då.

5488
4198
Tropfrog:
Hej

Kallas det verkligen dräktig när en hona har obefruktade ägg i buken? Dräktig brukar väl mest användas när en hona har befruktade ägg i buken. Främst däggdjur, men jag har hört ordet användas om andra levandefödare också.

Bland fiskar brukar man kalla en hona med obefruktad rom i buken för romstinn.

Vad är det korrekta ordet att använda för salamandrar?

Mvh
Vetgiriga Magnus

10
2
Sandra1387:
Ägg i buken, dräktig, bulle i ugnen. Man förstår vad som menas. 

5488
4198
Tropfrog:
Sandra1387 skrev:
Ägg i buken, dräktig, bulle i ugnen. Man förstår vad som menas. 

Absolut, jag förstod vad du menade och säkert de flesta andra också. Jag ville bara veta vad som är den riktiga terminologin.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild