Ryska kackerlackor!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

47
77
Gmalmgren:
Hej!

Jag har kört på dubia som foderdjur läääääänge, men tänkte att jag skulle pröva ryssar nu!
Köpte ca 1600st, så det är rejäl movement i lådan haha. 

Då till frågan;
Jag har blivit varnad länge om dessa, att de klättrar på ALLT.
Hade ner alla i en stor bedroller, och ingen kom upp på kanterna eller gjorde någon större skada.
Djuren uppskattade dem, så jag är nöjd! Lite snabbare än vad jag är van bara haha.

DOCK, har hört att om en enda rymmer så blir det kaos, hur mycket stämmer detta? Nu har jag ju inte tänkt att tappa ut någon, men om någon tar sig ut ett terrarium tex.

Bomba gärna med all fakta ni har, speciellt ang rymning och vad man kanske bör tänka på extra. Killen jag handlade av sa att dem INTE förökar sig i våra hem, men jag är skeptiskt till det haha.

Så, all info jag kan få är jag tacksam för!

Tack på förhand!

13
22
pejni:
Jag tappade en i terrariet idag och är super nervös för att den ska ta sig ut någonstans, haha! Också hört att de är pest och pina om de kommer loss.

Dock kan de inte klättra på glas eller glatt plast. Testade med flera olika idag. Är det dock lite jordstänk på glaset eller plasten kom de upp en bit. 

Köpte våra första igår så hakar på här och hör gärna andras erfarenheter!

504
396
Crippa:
Jag har haft ryssar en gång, aldrig mer haha :D alldeles för snabba för mig och rymmer lätt så enligt mig är dubia ett bättre alternativ :)

Medlem i DHF
263
355
McPede:
Bör betraktas som potentiella skadedjur. Finns bättre arter.

154
87
MaryJanee:
Gmalmgren skrev:
Hej!

Jag har kört på dubia som foderdjur läääääänge, men tänkte att jag skulle pröva ryssar nu!
Köpte ca 1600st, så det är rejäl movement i lådan haha. 

Då till frågan;
Jag har blivit varnad länge om dessa, att de klättrar på ALLT.
Hade ner alla i en stor bedroller, och ingen kom upp på kanterna eller gjorde någon större skada.
Djuren uppskattade dem, så jag är nöjd! Lite snabbare än vad jag är van bara haha.

DOCK, har hört att om en enda rymmer så blir det kaos, hur mycket stämmer detta? Nu har jag ju inte tänkt att tappa ut någon, men om någon tar sig ut ett terrarium tex.

Bomba gärna med all fakta ni har, speciellt ang rymning och vad man kanske bör tänka på extra. Killen jag handlade av sa att dem INTE förökar sig i våra hem, men jag är skeptiskt till det haha.

Så, all info jag kan få är jag tacksam för!

Tack på förhand!

Haha jodå, dom äckliga jävlarna förökar sig kan jag lova.. xD Stora klisterfällor från anticimex har räddat mig från total invasion.
Men det är grymt bra foder hur som helst:)

Medlem i SHF
54
54
Fredde_C:
Jag kör med ryssar men jag bor i eget hus och har kackerlacksfällor här och där för säkerhets skull. Lägger dom i glasskålar eller plastburkar vid matning man måste tänka på att diska ur dom emellanåt för i mitt fall så drar grodorna med sig vitamin/mineraler upp på kanterna så det blir som stigar för kackerlackorna. En art jag aldrig mer kommer ha är Nauphoeta cinerea fy böveln vilka i otäckingar, snabba som ryssar men glasklättrare..  

412
419
Hadara:

Äh tyckte inte alls det var nå farligt att ha ryssar :) Hade en odling med några tusen. 

I ÖPPEN låda till och med! Var aldrig orolig över rymlingar. Lådan var 50cm hög ;) ;) Då luktade de ingenting heller. Hade en värmelampa ner i lådan som de älskade att sola under. Ärligt är de nog de roligaste kackerlackorna jag har ägt! Väldigt underhållande att kolla på. När man kastade ner ärtor i lådan så bråkade de om ärtorna. De tog tag i en hel ärta och sprang snabbt iväg med den för att undvika de andra. Väldigt underhållande, blev några dragkamper då och då. 

Älskat foder av ödlorna med :) Mjukare skal än dubior, förökar sig mycket snabbare. Mycket mer fart i dem så det blev mer av en sport för ödlorna att käka.

Medlem i DHF
263
355
McPede:
Hadara skrev:
Äh tyckte inte alls det var nå farligt att ha ryssar :) Hade en odling med några tusen. 

I ÖPPEN låda till och med! Var aldrig orolig över rymlingar. Lådan var 50cm hög ;) ;) Då luktade de ingenting heller. Hade en värmelampa ner i lådan som de älskade att sola under. Ärligt är de nog de roligaste kackerlackorna jag har ägt! Väldigt underhållande att kolla på. När man kastade ner ärtor i lådan så bråkade de om ärtorna. De tog tag i en hel ärta och sprang snabbt iväg med den för att undvika de andra. Väldigt underhållande, blev några dragkamper då och då. 

Älskat foder av ödlorna med :) Mjukare skal än dubior, förökar sig mycket snabbare. Mycket mer fart i dem så det blev mer av en sport för ödlorna att käka.

Vilken tur att du har enbart positiva erfarenheter. Det kunde ha slutat värre. 

412
419
Hadara:

McPede skrev:

Vilken tur att du har enbart positiva erfarenheter. Det kunde ha slutat värre. 

Ja de är ju inga man direkt VILL ha på rymmen :) Snabba små satar. Men att ta sig ur en hög låda är omöjligt för dessa om det är en ny låda som inte är repig på insidan. Jag hade givetvis silikon för säkerhetsskull även om det var onödigt i mitt fall

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild