Förslag på ödlor till min burk

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

197
16
SibiriskTiger:
Tja!

Vill gärna ha tips på ödlor till min burk som är under uppbyggnad. Det kommer bli en vattendel längst ner till höger. Jag har läst flera skötselråd om olika arter men vill ha era egna erfarenheter och tips! 

Har varit inne på långsvansar. Vad tycker ni om dem? 

Krav på ödla: 
Inte för stor art
Ska kunna leva med en vattendel utan att drunkna
Skulle gärna ha en grpplevande art
Gärna endast insektsätande
Mark och trädlevande 

5488
4198
Tropfrog:
Grupplevande ödlor finns ju inte så himla många. Jungfrugeckos är det första jag tänker på, en sann Grupplevande ödla. Sen finns det ju en del små phelsumas som går bra i mindre grupper. Dock behöver man sära på hanen och honorna ibland, så att de senare får vila. Samtliga förslag mår bra av lite frukt/cgd i dieten.

Jungfrugeckos klarar sig utan uvb, vilket phelsumas kräver.

Mvh
Magnus 

1253
476
leedragon:
L williamsy. uruplatus, flyggeckos.

Medlem i SHF
130
63
Majste:
Ouroborus cataphractus?

5488
4198
Tropfrog:
Majste skrev:
Ouroborus cataphractus?

Jag bara älskar den ödlan. Men kostar ungefär som en hundvalp och man bör ha 3-5 st.

Jag har svårt att tänka mig att den passar in på kriterierna liten och kan gå i terrarium med vattendel. Dessutom tror jag inte att burken passar bra till dem, både vad gäller storlek och luftfuktighet.

Mvh
Magnus 

504
396
Crippa:
Tropfrog skrev:

Jag bara älskar den ödlan. Men kostar ungefär som en hundvalp och man bör ha 3-5 st.

Jag har svårt att tänka mig att den passar in på kriterierna liten och kan gå i terrarium med vattendel. Dessutom tror jag inte att burken passar bra till dem, både vad gäller storlek och luftfuktighet.

Mvh
Magnus 

Får jag fråga varför man bör ha 3-5 st ihop? Låter konstigt om du hittar dem en o en i det vilda!

5488
4198
Tropfrog:
Crippa skrev:

Får jag fråga varför man bör ha 3-5 st ihop? Låter konstigt om du hittar dem en o en i det vilda!

Enligt mina efterforskningar på det djuret så lever dessa i sociala grupper i naturen. Sök artens namn på Youtube så finner du en film med David Attenborug från Sydafrika. Där ser man tydligt att den åtminstone på den platsen lever i sociala grupper.

Var har du hittat uppgiften att de lever solitära?

Mvh
Magnus 

504
396
Crippa:
Tropfrog skrev:

Enligt mina efterforskningar på det djuret så lever dessa i sociala grupper i naturen. Sök artens namn på Youtube så finner du en film med David Attenborug från Sydafrika. Där ser man tydligt att den åtminstone på den platsen lever i sociala grupper.

Var har du hittat uppgiften att de lever solitära?

Mvh
Magnus 

Jag har inte läst mycket om dessa men det jag läste lite snabbt om dom är att de kan vara rätt aggressiva mot varandra så ska man ha flera ihop så måste man testa sig fram med olika individer. Likt dabbagamer så kan man hitta flera som lever ihop men det säger inte mig någonting om att man bör ha flera ihop för ofta funkar det inte att hålla två dabbagamer ihop. I naturen kan djuren gå ifrån varandra, det blir svårt i ett terrarium oavsett hur stort du än bygger! Men som med alla djur så får man vara beredd på en extra burk om det händer något :)

5488
4198
Tropfrog:
Crippa skrev:

Jag har inte läst mycket om dessa men det jag läste lite snabbt om dom är att de kan vara rätt aggressiva mot varandra så ska man ha flera ihop så måste man testa sig fram med olika individer. Likt dabbagamer så kan man hitta flera som lever ihop men det säger inte mig någonting om att man bör ha flera ihop för ofta funkar det inte att hålla två dabbagamer ihop. I naturen kan djuren gå ifrån varandra, det blir svårt i ett terrarium oavsett hur stort du än bygger! Men som med alla djur så får man vara beredd på en extra burk om det händer något :)

Här är den bästa skötselbeskrivningen jag hittat:

www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.chicagoherp.org/articles/fogel_art.pdf&ved=2ahUKEwjqy9jko_3YAhXFkCwKHSXCBgYQFjAAegQIDxAB&usg=AOvVaw38Vx5yGKhSU58l4sMn0cah

Hoppas att den funkar.

Till TS: ursäkta sidospår.

Mvh
Magnus 

197
16
SibiriskTiger:
Tror tyvärr inte att Ouroborus cataphractus skulle passa in i regnskogsmiljön. 

Vad tycker ni om anolisar? Några erfarenheter? 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild