Problem med vatten i terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

24
32
Darth_Vader:

Tjena!

Tänkte kolla om det är någon av er som har lite tips och trix med mitt fuktproblem.

Har en Jemen i terrariumet som mer än gärna vill ha lite vatten att dricka så installerade en duskpump med 2st dysor. Fungerar klockrent men nu till problemet, det fungerar lite väl bra så får ett enormt överskott av vatten i terrariumet(ca 3 liter i veckan). 

Pumpen går i 1 minut om dagen och kan ej gå lägre dels för att det ska bli fuktigt i hela terrariet sedan så går ej timern lägre än så.

Terrariet i fråga är ett exoterra 60*45*90 och har bark som botten samt 2st levande klängväxter som har inte kan namnet på just nu samt en stor kalla samt 2st mindre kallor. tänkte att växterna skulle absobera lite av vattnet men icke. 

Har ca 30 grader uppe och 19 på botten. 

Provade även att installera en slinga men det är så enormt vattenöverskott så slingan gör ingen skillnad.

Bara jag som har detta problem?

Tacksam för kreativa svar

mvh Kristoffer

1253
476
leedragon:
Darth_Vader skrev:
Tjena!

Tänkte kolla om det är någon av er som har lite tips och trix med mitt fuktproblem.

Har en Jemen i terrariumet som mer än gärna vill ha lite vatten att dricka så installerade en duskpump med 2st dysor. Fungerar klockrent men nu till problemet, det fungerar lite väl bra så får ett enormt överskott av vatten i terrariumet(ca 3 liter i veckan). 

Pumpen går i 1 minut om dagen och kan ej gå lägre dels för att det ska bli fuktigt i hela terrariet sedan så går ej timern lägre än så.

Terrariet i fråga är ett exoterra 60*45*90 och har bark som botten samt 2st levande klängväxter som har inte kan namnet på just nu samt en stor kalla samt 2st mindre kallor. tänkte att växterna skulle absobera lite av vattnet men icke. 

Provade även att installera en slinga men det är så enormt vattenöverskott så slingan gör ingen skillnad.

mvh Kristoffer

borra en dräneringshåll- duscha  2 gånger om dan och sätt på en dripper resten av dagen. jemen ska inte ha så fuktigt. har du levadeväxter så är det tillräckligt fuktigt för dem.

24
32
Darth_Vader:

leedragon skrev:

borra en dräneringshåll- duscha  2 gånger om dan och sätt på en dripper resten av dagen. jemen ska inte ha så fuktigt. har du levadeväxter så är det tillräckligt fuktigt för dem.

Förut så körde jag 2 gånger om dagen men ja, du kan nog räkna ut att vattenmängden dubblerades;) . är ju inte fuktigt i hela dagen bara jävligt mycket stillastående vatten som jag måste ösa ur då det luktar om det står i värmen. 

Då kommer nästa fråga, vet du om exo terras glas är härdat vilket det borde vara? Går det bra att borra i?

Mvh

1253
476
leedragon:
Darth_Vader skrev:

Förut så körde jag 2 gånger om dagen men ja, du kan nog räkna ut att vattenmängden dubblerades;) . är ju inte fuktigt i hela dagen bara jävligt mycket stillastående vatten som jag måste ösa ur då det luktar om det står i värmen. 

Då kommer nästa fråga, vet du om exo terras glas är härdat vilket det borde vara? Går det bra att borra i?

Mvh

jag vet inte om de är härdade men om jag minns rätt så har jag sett borrade exoterras för dränering. spricker det i botten kan du skära en passande glasbit till botten, borra den och då silickona den som botten.

5477
4193
Tropfrog:
Jag har svårt att tänka mig att någon terrarium tillverkare använder sig av härdat glas. Det är inte lämpligt att bygga terrarium med.

Mvh
Magnus

240
183
Mickee:
Darth_Vader skrev:
Tjena!

mvh Kristoffer

Stick ett flertal hål i botten på en petflaska och använd som pumpgrop, oljebytarpump finns bla på Biltema.

5477
4193
Tropfrog:
Du behöver se över din hårdvara också. 1 min om dagen ger 3 liter i överskott! Jag ger 4,5 min om dagen och har sällan överskott. Byt till finare munstycke till att börja med 

Mvh
Magnus 

24
32
Darth_Vader:

Tack för alla svar, sökt runt lite och kommer nog gå på leedragon tips. verkar gå bra att borra i exos terrarium så kommer att göra detta. 

tror ej det är något fel på sjävla dysorna då det blir en fin fin dimma och rengör dessa ca 1 gång i veckan. Men absolut, har du nåt tips Magnus på vart jag kan köpa liknande dom du har?

mvh

5477
4193
Tropfrog:
Det faller på sin egen orimlighet att 1 minut fin dimma skulle ge mer än en halv liter vatten. De flesta dysorna går att köpa olika munstycken till. Har man inte avrinning så skall man ha de finaste och de ger inte ens  en halv dl i minuten.

Jag har ett rör genom substratet som jag kan suga ut eventuellt överskottsvatten. Men om djuret kräver konstant över 95% så blir det klart en del vatten oavsett. Då är det bra med avrinning.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild