Bygga vattentät bakgrund hjälp!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

59
7
Woolf74:
jag vill bygga en vattentät bakgrund till ett paludarium projekt jag kanske kommer börja med snart! Jag har läst att vissa använder cement och andra husfix mm och vissa målar med akrylfärg och andra med pigment pulver. Sen den där lacken, gör mig galen, alla använder olika och man vill ju inte chansa och lyckas ta fel sort och råka döda alla djuren som ska bo där i :/ 

Helst skulle jag villa köpa sakerna på byggmax eller/och biltema om det finns där! 

Hur gör ni som har byggt vattentäta bakgrunder??

Mvh! 

5477
4193
Tropfrog:
Tja. Silikon på byggskum lär ju bli tätt om du är noggrann. Skulle det läcka igenom så gör det inget heller. För du bygger väl det i ett i övrigt tätt terrarium?

Jag använde en produkt som heter superstrong fix and seal. Men det var för att jag hade, annars är den rätt så dyr för ändamålet. Enda fördelen mot silikon är att det inte luktar ättika när man jobbar.

Är man riktigt seriös så köper man flytande pond liner, de bästa ligger runt 350-400 kr per kvadratmeter. Lite dyrare än silikon, men jäkligt snyggt och funktionellt.

Men vill du komma billigt undan så kladda bara på svart silikon på byggskum.

Föresten.....man behöver ju inte låta bakgrunden gå ner i vattnet. Går ju maskera övergången med akvarierötter också. Då kan man lätt gömma ev pumpar där bakom.

Mvh
Magnus 

59
7
Woolf74:
Tropfrog skrev:
Tja. Silikon på byggskum lär ju bli tätt om du är noggrann. Skulle det läcka igenom så gör det inget heller. För du bygger väl det i ett i övrigt tätt terrarium?

Jag använde en produkt som heter superstrong fix and seal. Men det var för att jag hade, annars är den rätt så dyr för ändamålet. Enda fördelen mot silikon är att det inte luktar ättika när man jobbar.

Är man riktigt seriös så köper man flytande pond liner, de bästa ligger runt 350-400 kr per kvadratmeter. Lite dyrare än silikon, men jäkligt snyggt och funktionellt.

Men vill du komma billigt undan så kladda bara på svart silikon på byggskum.

Föresten.....man behöver ju inte låta bakgrunden gå ner i vattnet. Går ju maskera övergången med akvarierötter också. Då kan man lätt gömma ev pumpar där bakom.

Mvh
Magnus 

Tänkte bygga i ett tätt glasterrarium som jag ännu inte köpt haha! ska ha som ett ”naturligt” terrarium och bygga ner som en kant ner till vattnet om man förstår vad jag menar hahah Men tack för tipsen!!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild