Hur gör man rent terrarieglas?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
1
LinaOh:
Har nyligen köpt en ögonfransgecko med terrarium, allt är begagnat. Glaset i terrariet är "molnigt" och fläckigt efter vatten, skulle väldigt gärna kunna få bort det utan att geckon skadas. Har försök att skrubba bort det med en tandborste och såpa till ingen nytta. Om någon har tips så får ni väldigt gärna hjälpa mig!

50
17
BellaK:
Kanske fungerar det att skrapa bort med vasst blad?

217
338
MartinJ:
Gnugga en citronhalva mot glaset och torka sedan rent ordentligt med vatten. Det är troligen kalk, vilket citronsyran löser upp. Om det sitter riktigt ordentligt kan man med fördel använda ett rakblad och försiktigt skrapa bort det.

3
2
timoat:
Jag använde en ättikalösning med vatten (kanske 10% ättika,90%  vatten) och tidningspapper, blir glasklart! Men jag plockar ut rutorna  och ser till att mina djur inte är i närheten, det är inte bra för dem att andas in såklart.

Medlem i SkHF
1073
1220
NellyNiklas:
MartinJ skrev:
Gnugga en citronhalva mot glaset och torka sedan rent ordentligt med vatten. Det är troligen kalk, vilket citronsyran löser upp. Om det sitter riktigt ordentligt kan man med fördel använda ett rakblad och försiktigt skrapa bort det.

Det brukar vi också göra, citronsaft på en trasa eller svamp låter det sitta en, två minuter sen kör igen med saft och direkt med en fuktigtrasa. Fungerar perfekt.//nelly

6
1
LinaOh:
Tack för alla svar! Har prövat med citron och det fungerade! Set är väldigt grova kalk fläckar så det tar sin tid men fungerar :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild