Milliped och centiped?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SkHF
17
56
viktigpetter:
Hej!

Jag undrar ofta över benämningarna när jag läser om så kallade tusenfotingar på olika terrariesidor. Folk använder frekvent orden milliped och centiped. Vad betyder det? Är det helt enkelt synonymer till de vedertagna svenska benämningarna dubbelfoting och enkelfoting eller är betydelsen snävare och syftande bara på vissa ordningar inom dessa grupper? Skolopender är väl till exempel bara en benämning på vissa av enkelfotingarna, inte alla?

Tack på förhand! Som surgubbe och språkfascist är det viktigt att veta om detta är en förfining av språket eller bara vedervärdiga anglicismer. :)

Medlem i DHF
263
355
McPede:
Milli- tusen och centi- hundra.

Både skolopendrar och tusenfotingar hör till understammen mångfotingar (Myriapoda)

Enkelfoting och dubbelfoting används inte lika ofta som skolopender och tusenfoting.
Jag får rysningar när folk skriver; Kolla min nya centiped!

2966
1648
Hoggaforfan:
Du har fattat rätt, det är de engelska orden för våra enkel- och dubbelfotingar sen är centiped försvenskning centipede

217
337
MartinJ:
Överlag brukar "centiped" användas synonymt med enkelfoting (Chilopoda), och "milliped" med dubbelfoting (Diplopoda). "Skolopendrar" brukar kunna användas mer flytande, då (i alla fall jag) har sett det användas för att referera till både ordningen Scolopendromorpha, familjen Scolopendridae, samt släktet Scolopendra. Däremot gissar jag att det ordet oftast används för släktet.

Personligen tycker jag det är dumt prata om det i termerna "skolopendrar och tusenfotingar", som det ofta görs, just för att det lätt kan tolkas som att allt som är en enkelfoting är en art som tillhör Scolopendromorpha.

EDIT: Kan tilläggas att "Skolopendrar" är det riktiga svenska namnet på ordningen Scolopendromorpha. Det händer däremot, som jag skrev ovan, att det används för lite olika nivåer i systematiken.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild